Unde crede șeful eMag că statul greșește față de nevoile cetățenilor: „Noi la eMag facem așa…” / Ce servicii de la stat își doresc românii cel mai mult să fie digitalizate (studiu)

Majoritatea românilor consideră digitalizarea benefică, dar ritmul acesteia e inegal între mediul privat şi stat, arată un studiu publicat miercuri de Edge Institute, un think tank nou lansat care-și propune să pună în discuție digitalizarea serviciilor publice și private oferite cetățenilor. 

Un studiu amplu realizat de Ipsos și think tank-ul Edge Institute arată că digitalizarea este percepută pozitiv de către români, însă ritmul de implementare rămâne o provocare. Mai exact 59% dintre români consideră digitalizarea benefică, iar 52% cred că aceasta are un impact pozitiv asupra calității vieții.

„Cu toate acestea, aproape jumătate dintre respondenți percep administrația publică cu mult în urma sectorului privat, ceea ce subliniază nevoia urgentă de accelerare a transformării digitale în instituțiile statului”, susține noul organism din care fac parte mai multe nume sonore din sectorul privat: Elisabeta Moraru (Country Director Google), Iulian Stanciu (Președinte executiv eMAG), Sergiu Manea (CEO Banca Comercială Română), Mihai Matei Membru Board (CEO ESSENSYS Software), Oleg Roibu (General Counsel eMAG Group), Radu Ilinof (Director Digital Strategy), Răzvan Rughinis (Co-fondator Innovation Labs Romania), Robert Berza (Director Executiv Edge Institute), Bogdan Axinia (Managing Director, eMAG Ventures), Cosmin Alexandru (Co-fondator The Entrepreneurship Academy), Diana Stafie (Fondator futureStation), Dragoș Stanca (Fondator UPGRADE 100), Victor Guzun (Managing Partner, Guzun Consulting OU). 

Șeful eMag, despre problema digitalizării la stat

La evenimentul de lansare, Iulian Stanciu, președintele executiv eMag, membru în boardul Edge Institute, a spus că statul ar trebui să se concentreze pe nevoile și dorințele oamenilor, nu numai pe serviciile care sunt mai ușor de implementat sau care aduc beneficii directe doar statului. Stanciu a pornit chiar de la un exemplu simplu de pe platforma eMag.

„Noi la emag avem un algoritm care ordonează produsele sau atunci când intri într-o categorie. Nu le punem primele pe cele la care câștigăm cel mai mult, le punem primele pe cele cu probabilitatea cea mai mare să se vândă. Asta înseamnă ce-și doresc oamenii: prețuri bune, reducere, livrare rapidă și așa mai departe. Statul a prioritizat dezvoltarea de servicii acolo unde încasează bani, iar cele pe care și le doresc cetățenii și unde ar putea să fie multe interacțiuni cu frecvență foarte mare au fost lăsate mai mult fizic. Rolul nostru e să producem studii pentru a arăta ce e important și să mergem să le susținem în fața decidentului politic”, a spus Stanciu. 

Acesta susține că rolul think tank-ului Edge Institute va fi și de a transmite mesaje către decidenți ca percepțiile și dorințele oamenilor să fie luate în considerare. 

„Avem nevoie și de un exemplu venit din administrația locală, o primărie mare cu care să lucrăm, unde să existe voința politică și susținerea instituției pentru a colecta experiența din privat și academică și de afară pentru a îmbunătăți niște lucruri rapid și vizibil pentru cetățean”, spune Stanciu. 

O problema identificată de acesta în modul de implementare a proceselor de modernizare este cel legat de voința politică. 

„Lucrurile au legătură cu arhitectura sistemului, dacă mandatele pe care le primesc sunt pe trei luni sau pe șase luni sau un an cum ar putea să se gândească la termen lung? Păi beneficiile trebuie să vină în termen scurt. Am avut interacțiuni cu diverse persoane din zona administrației publice care ziceau: „Planul meu este așa: ce fac în trei zile, trei săptămâni, trei luni”. Deci trei luni era maximul, n-ai cum să construiești ceva”, spune Stanciu.

„De asta noi venim și spunem hai să creștem nivelul de discuție în societate despre importanța digitalizării și hai, dacă ei se schimbă, eventual noi să păstrăm o direcție și să vorbim tot timpul de același lucru pe termen mai lung ca lucrurile să aibă continuitate”, consideră președintele executiv eMag.

„Transparența e un punct foarte important dacă vorbim de digitalizare. Transparența asupra datelor, cetățeanul în controlul datelor, astfel încât tu ca cetățean să vezi în orice moment cine a avut acces la datele tale, cu istoric pe fiecare zonă, și să vezi beneficiile datelor acumulate”, mai spune Stanciu. 

Utilizarea internetului: informare, divertisment și servicii, dar mai puțin educație

Deși românii își doresc servicii publice digitale mai eficiente, există și îngrijorări semnificative, arată studiul publicat de Edge Institute.

Șase din zece cred că digitalizarea ar putea facilita supravegherea populației de către guvern, iar peste jumătate (57%)  sunt îngrijorați de modul în care datele personale sunt utilizate fără acordul lor de către marile companii de tehnologie. Aceste date sugerează că succesul transformării digitale depinde nu doar de implementare, ci și de asigurarea unor măsuri clare de protecție a datelor.

Românii identifică mai multe bariere care încetinesc adoptarea tehnologiilor digitale. Printre obstacolele identificate de români se numără lipsa competențelor digitale (43%), pregătirea insuficientă a angajaților din sectorul public (37%) și corupția sau interesele politice (36%). De asemenea, utilizarea platformelor digitale publice este dificilă pentru mulți cetățeni – 51% dintre români nu le accesează, 25% declară că le este teamă că datele lor pot fi furate, iar unul din cinci afirmă că întâmpină probleme tehnice.

Internetul este utilizat în principal pentru socializare și divertisment (77% fiind activi pe rețele sociale și 76% urmărind videoclipuri online). Serviciile digitale sunt de asemenea populare, 61% plătind facturi online, iar 60% accesând servicii bancare. În schimb, educația digitală rămâne limitată, doar un sfert dintre respondenți au declarat că folosesc materiale de învățare online.

Ce servicii publice și-ar dori românii să le vadă digitalizate

Deși interesul pentru digitalizare este ridicat, majoritatea românilor preferă metodele de instruire tradiționale. 31% dintre români declară că au un nivel ridicat de cunoștințe tehnologice, iar mai puțin de o treime (27%) cer ajutor când întâmpină dificultăți. În plus, preferința pentru cursurile față în față în detrimentul instruirii online sugerează că programele educaționale trebuie adaptate la această tendință, potrivit studiului.

Românii identifică mai multe domenii prioritare pentru digitalizare. Cele mai importante sunt plata taxelor și impozitelor (45%), urmată de obținerea actelor personale (37%) și programările la spitalele publice (33%). De asemenea, accesul digital la rețete și adeverințe medicale (37%) este o preocupare majoră, evidențiind necesitatea simplificării serviciilor esențiale, se arată în studiul Edge Institute.

Articol preluat de pe: Hotnews Economie

EkoNews