Guvernul a aprobat în ședința de marți proiectul de Ordonanță de Urgență pentru modificarea legislației privind guvernanța corporativă, adică cea referitoare la numirea șefilor la companiile de stat. Actul normativ a fost adoptat în contextul în care România riscă să piardă sute de milioane de euro din PNRR deoarece nu a îndeplinit jaloane legate de numirile în companiile de stat.
Începând cu data de 10 aprilie vor fi revocați mai mulți membri ai consiliilor de administrație de la opt companii energetice, fiind demarate proceduri pentru selecția unor noi administratori. Printre companii se află Hidroelectrica, Nuclearelectrica și Romgaz.
Comisia Europeană a decis, la mijlocul lunii octombrie a anului trecut, suspendarea parțială a plăților din PNRR, pe cererea de plată nr. 3, printre motive fiind modul netransparent și nebazat pe competență în care se fac numirile la șefia companiilor energetice de stat și la Agenția pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice (AMEPIP), super-agenția companiilor de stat.
Numirile lipsite de transparență și de criterii profesionale, uneori realizate în conflict de interese, au fost motive pentru blocarea banilor din PNRR.
Noi criterii de selecție: Membrii Consiliului de Administrație nu mai pot fi angajați ai companiilor de stat
- Preşedintele şi vicepreşedinţii AMEPIP trebuie să aibă cel puțin diplomă de licență şi minim 10 ani de experienţă profesională în domeniul economic sau financiar, de management sau juridic, dintre care cel puţin 7 ani în funcţii de conducere executivă în companii sau în funcţii de conducere în administraţia publică.
- Membrii comisiilor de selecție și nominalizare nu se pot afla în raporturi juridice de coordonare sau subordonare ierarhică cu candidații înscriși la procedura de selecție și nominalizare. Aceasta în condițiile în care au existat situații în care printre candidați au fost chiar membri ai comisiilor de selecție și nominalizare.
- Fiecare membru al consiliului de administraţie trebuie să aibă studii superioare finalizate cel puțin cu diplomă de licență şi experienţă în domeniul ştiinţelor inginereşti, economice, sociale, juridice sau în domeniul de activitate al respectivei întreprinderi publice de minim 7 ani.
- Numirea membrilor consiliului de administrație se realizează de către autoritatea publică tutelară din lista scurtă a candidaților elaborată de comisia de selecție și nominalizare. În cazul în care a fost selectat un singur candidat pe post, acesta va fi propus pentru postul respectiv. În cazul în care există mai mulți candidați pe post incluși în lista scurtă, numirea pe post se va face în ordinea clasamentului.
- În cazul candidaților cu același punctaj, se acordă prioritate candidatului aparținând genului subreprezentat.
- În situația în care nu există candidați înscriși sau niciun candidat nu se califică pe lista scurtă, procedura de selecție se va relua în termen de maxim 10 zile lucrătoare, cu aplicarea dispozițiilor prezentei ordonanțe de urgență.
- Membrii consiliului de administrație nu pot cumula calitatea de membru cu cea de salariat al întreprinderii publice. În cazul în care administratorii au fost desemnați dintre salariații întreprinderii publice, contractul individual de muncă este suspendat pe perioada mandatului.
- Selecția membrilor consiliului de administrație se realizează cu respectarea principiilor prevăzute de Legea nr. 202/2002 privind egalitatea de șanse și de tratament între femei și bărbați. Cel puțin o treime din totalul administratorilor aparțin genului subreprezentat.
- În cazul candidaților cu același punctaj, se acordă prioritate candidatului aparținând genului subreprezentat.
- Procedura de selecţie pentru membrii consiliului de administraţie sau supraveghere se finalizează în termen de cel mult 150 de zile de la data aprobării hotărârii adunării generale a acţionarilor de iniţiere a procedurii.
Remunerația membrilor executivi ai consiliului de administrație sau ai directoratului va fi formată dintr-o indemnizație fixă lunară și o indemnizație variabilă.
Componenta variabilă a remuneraţiei membrilor consiliului de administraţie sau ai directoratului va fi revizuită anual, în funcţie de nivelul de realizare a obiectivelor cuprinse în planul de administrare şi de gradul de îndeplinire a indicatorilor-cheie de performanţă aprobaţi de adunarea generală a acţionarilor. Acești indicatori vor fi cuprinși în contractul de mandat.
Companiile vor întocmi un raport trimestrial, până la data de 20 a lunii următoare trimestrului precedent, privind realizarea indicatorilor cheie de performanță incluși în contractul de mandat. AMEPIP îl va publica pe pagina proprie de internet.
Până cel târziu la data de 30 septembrie a anului următor celui cu privire la care se face raportarea, AMEPIP va elabora și prezenta Guvernului un raport anual privind întreprinderile publice. Acest raport este publicat pe pagina de internet a AMEPIP, după ce este aprobat de Guvern.
Articol preluat de pe: Hotnews Economie