Penalitățile pentru întârzierea cu care sunt livrate în România noile trenuri Coradia Stream de la Alstom au ajuns la 50 milioane euro

Alstom trebuie să plătească penalități de 50 milioane euro către Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF), din cauză că nu a respectat graficul de livrare a celor 37 de trenuri noi, scrie Agerpres, care citează reprezentanți ai ARF.

În martie și aprilie nu au mai fost livrate trenuri noi Coradia Stream

Dintre cele 37 de trenuri, doar două au ajuns până acum în România și numai UNUL se află în circulație, deși contractul prevedea ca termen limită pentru livrarea tuturor ramelor finalul anului 2024.

După un nou grafic de livrare, a treia ramă RE-IR era programată să fie livrată ARF în luna martie 2025, însă nu a venit, iar ultimele trei RE-IR, din cele 37, urmează să fie livrate în luna ianuarie 2026, spun reprezentanții Autorității.

  • În ceea ce privește livrarea celor peste 30 de rame rămase, graficul prevede o cadență de 3-4 trenuri pe lună, începând cu luna mai 2025 și „până la ultima lună de livrare, respectiv luna ianuarie 2026, cu excepția lunilor martie, aprilie și august 2025 în care sunt prevăzute a fi livrate cinci RE-IR, cu o cadență de livrare de 1-2-2 RE-IR”.

Însă, graficul nu a fost respectat, în condițiile în care cele trei rame programate în martie și aprilie NU au sosit.

Totalul penalităților de întârziere pe care Asocierea Alstom Ferroviaria S.p.A. și Alstom Transport trebuie să le plătească Autorității pentru Reformă Feroviară (ARF) pentru nerespectarea graficului de livrare a celor 37 de trenuri noi Coradia Stream se ridicau, la finele lunii februarie 2025, la 248,837 milioane de lei (49,767 milioane de euro), fără TVA, potrivit datelor ARF, citate de Agerpres.

Și cea de-a doua ramă – RE-IR TS03 – a sosit în România cu întârziere. Aceasta trebuia să fie livrată în luna decembrie 2024, dar a fost recepționată la Depoul Alstom din incinta Atelierelor CFR Grivița în data de 7 februarie 2025.

„Penalitățile de întârziere, înregistrate de Asocierea Alstom Ferroviaria S.p.A. și Alstom Transport SA, au fost calculate și comunicate furnizorului, de către consultantul Asocierea Egis România SA – Egis Rail și se prezintă, astfel: 157.415.172,07 lei, fără TVA, calculate până la data de 30.09.2025; 91.421.888,39 lei, fără TVA, calculate până la data de 28.02.2025. În condițiile anterior menționate, cuantumul total al penalităților de întârziere înregistrate de Asocierea Alstom Ferroviaria S.p.A. și Alstom Transport SA, până la data de 28.02.2025, sunt în cuantum total de 248.837.060,46 lei, fără TVA’, spun cei de la ARF.

Neînțelegeri între ARF și CFR Călători. Autoritatea spune că penalitățile se vor calcula până la livrarea tuturor trenurilor

La începutul lunii februarie, într-o conferință de presă, directorul general al CFR Călători, Traian Preoteasa, a afirmat că operatorul de stat a pierdut în 2024, prin neîncasare, aproape 30 de milioane de lei, pentru că nu a intrat în posesia a 12 rame contractate de statul român cu Alstom și a anunțat că va da în judecată Autoritatea pentru Reformă Feroviară, care a încheiat cu producătorul francez un act adițional ce a modificat graficul inițial de livrare a ramelor, anulând, practic, penalitățile ce ar fi trebuit aplicate pentru nelivrarea la timp a acestora.

Însă, ARF dezminte și spune că penalitățile rămân valabile și se vor calcula până la livrarea tuturor ramelor electrice.

„Actul adițional nr. 3/30.09.2024 a fost semnat, conform procedurilor interne ale ARF, de reprezentanții legali ai ARF și ai Asocierii Alstom Ferroviaria S.p.A. și Alstom Transport SA. Termenul de finalizare a contractului nr. RUIC 257/25.03.2022 a fost prelungit, prin art. 3 al Actului adițional nr.1/16.09.2022, până la data de 30.09.2024. Graficul de livrare este asumat de reprezentantul legal al Asocierii Alstom Ferroviaria S.p.A. și Alstom Transport S.A. ARF a încheiat, cu Asocierea Egis România SA – Egis Rail, contractul nr. RUIC 33/03.09.2023, care are ca obiect supervizarea contractului nr. RUIC 257/25.03.2022. Consultantul Egis urmează să pună la dispoziția ARF ‘Raportul de acceptare sau de respingere a întârzierilor livrării celor 37 de RE-IR, care nu sunt din vina exclusivă a furnizorului Alstom, înregistrate până la data de 30.09.2024’.

Penalitățile pentru întârzierea livrării celor 37 RE-IR de către Alstom rămân valabile și se vor calcula până la livrarea tuturor RE-IR, conform contractului sus-menționat. Penalitățile înregistrate de Alstom, până la data de 30.09.2024, sunt în cuantum de 190.714.535,39 lei, conform Notificării nr. 6912/17.10.2024. Prin adresele noastre nr. 704/03.02.2025, nr. 976/14.02.2025 și nr. 1147/21.02.2025, am solicitat consultantului Egis să ne transmită spre avizare draftul dispoziției către Alstom privind plata penalităților de întârziere înregistrate de Alstom ca urmare a nelivrării RE-IR TS03 în luna decembrie 2024 (a doua rama sosită în România, ce a fost recepționată la Depoul Alstom din incinta Atelierelor CFR Grivița în data 07.02.2025), care se vor adăuga la penalitățile de întârziere calculate deja până la data de 30.09.2024′, se arată în răspunsul ARF, citat de Agerpres.

La întrebarea cine a semnat, din partea ARF, Actul adițional nr. 3, răspunsul a fost: „conform procedurilor interne ale ARF, de către reprezentanții ARF, după cum urmează: responsabili contract, șef serviciu JRU, șef serviciu FCBF, CFPP, șef serviciu AÎMMR, director general și președinte ARF prin înlocuitorul de drept, conform prevederilor art. 6 alin. (1) din HG nr. 98/2017. Precizăm faptul că directorul economic și de finanțări nu a semnat acest document, postul fiind vacant din data de 01.05.2024”.

Articol preluat de pe: Hotnews Economie

EkoNews