Articol actualizat pe 26 May 2025
Din cele peste 900 de persoane care au absolvit programe de masterat didactic în ultimii trei ani, doar 90 au reușit să intre în sistemul de învățământ prin concurs. Această cifră alarmantă arată o discrepanță majoră între numărul absolvenților de masterat și locurile ocupate în învățământul românesc.
### Impactul programelelor de masterat didactic
Programele de masterat didactic, introduse în 2020 pentru a îmbunătăți pregătirea viitorilor profesori, au avut un impact nesemnificativ până acum. Deși interesul pentru aceste programe este ridicat, lipsa unor măsuri care să îi motiveze pe absolvenți să urmeze o carieră didactică a condus la o rată scăzută de ocupare a posturilor în învățământ.
- Ministerul Educației a alocat 400 de locuri la masterat didactic către 8 universități în fiecare an.
- Numărul de înscrieri la programele de masterat a fost semnificativ, dar candidații care provin din rândul absolvenților de masterat au fost subreprezentați în concursurile de ocupare a posturilor vacante.
- Dintre cei care au susținut concursul, doar 90 au fost repartizați în învățământ în ultimii trei ani.
### Provocările absolvenților de masterat didactic
Situația este cu atât mai îngrijorătoare cu cât programele de masterat didactic sunt susținute inclusiv prin burse, conform Legii învățământului superior din 2023. Cu toate acestea, lipsesc stimulentele salariale sau alte condiții care să îi determine pe absolvenți să aleagă cariera didactică. Mai mult, abia din 2027, masteratul didactic va deveni o condiție obligatorie pentru angajarea în învățământul gimnazial.
### Cum poate fi rezolvată această problemă?
Pentru a încuraja mai mulți absolvenți de masterat didactic să intre în învățământ, este necesară o revizuire a politicilor de recrutare și a stimulentelor oferite acestora. O atenție mai mare acordată pregătirii profesionale și o integrare mai strânsă a absolvenților în mediul școlar ar putea fi cheia pentru creșterea ratei de ocupare a posturilor.
### Concluzie
Cu doar 10% dintre absolvenții de masterat didactic reușind să își găsească loc în învățământ, este clar că există o discrepanță semnificativă între pregătirea acestora și oportunitățile de angajare. Este nevoie de acțiuni concrete din partea autorităților pentru a remedia această situație și a asigura un sistem educațional eficient și sustenabil.
### FAQ
1. **Care este procentul absolvenților de masterat didactic care intră în învățământ?
R: Doar aproximativ 10% dintre aceștia reușesc să își găsească loc în sistemul de învățământ.
2. **Ce măsuri legislative susțin programele de masterat didactic?
R: Programele sunt susținute financiar de stat și includ burse conform Legii învățământului superior din 2023.
3. **De ce lipsesc stimulentele pentru absolvenții de masterat didactic?
R: Lipsa stimulentelor salariale și a altor condiții avantajoase îi descurajează pe aceștia să intre în învățământ.
4. **Care este termenul de intrare în vigoare a masteratului didactic ca o condiție obligatorie pentru angajarea în învățământul gimnazial?
R: Din 2027, masteratul didactic va fi obligatoriu pentru angajarea în învățământul gimnazial.
5. **Care ar putea fi soluțiile pentru îmbunătățirea ratei de ocupare a posturilor din învățământ?
R: Revizuirea politicilor de recrutare, oferirea de stimulente salariale și integrarea mai strânsă a absolvenților în mediul școlar ar putea contribui la rezolvarea acestei probleme.
### Acțiune!
Dacă ai fost afectat de această situație sau ai sugestii privind îmbunătățirea ratei de ocupare a posturilor din învățământ, nu ezita să îți exprimi opinia într-un comentariu sau să împărtășești acest articol pentru a atrage atenția asupra acestei probleme importante.