Automobile Dacia a demarat un nou program de plecări voluntare, după ce măsuri similare au fost luate și în anii precedenți. Surse din companie au explicat pentru HotNews că multe de astfel de cereri sunt respinse.
Conform unui document intern din Automobile Dacia, obținut de ziarul local ziartopdearges.com, Dacia desfășoară concedieri voluntare, în luna iunie.
Angajații eligibili pot primi următoarele sume, în cazul în care demisia lor este aprobată:
- până la 2 ani vechime – 24.000 de lei, aprox. 5.000 euro
- între 2 și 4 ani vechime – 60.000 de lei, aprox. 12.000 de euro
- între 4 și 8 ani vechime – 110.000 de lei, aprox. 22.000 de euro
- între 8 și 12 ani vechime – 130.000 de lei, aprox. 26.000 de euro
- între 12 și 16 ani vechime – 160.000 de lei, aprox. 32.000 de euro
- peste 16 ani vechime – 200.000 de lei, aprox. 40.000 de euro
Anul trecut, au fost aprobate jumătate din cererile de plecări voluntare
Dacia a desfășurat programe similare și în trecut. Cel mai recent program de concedieri voluntare la uzina Dacia a fost în 2024, când au fost aprobate aproximativ 300 de cereri, adică jumătate dintre cele înaintate de angajații dornici să plece „cu acordul părților”.
În acel program, salariații cu peste 16 ani vechime puteau primi 185.000 lei, în timp ce în programul din 2022, suma primită de cei cu vechime între 12 și 16 ani era de 105.000 lei.
Bonusul maxim acordat a crescut și din cauza ratei inflației. În acest an, prima maximă este de 200.000 lei pentru cei cu peste 16 ani vechime.
De ce sunt respinse cererile
Surse de la Dacia au spus pentru HotNews.ro că nu sunt simplu de îndeplinit condițiile de eligibilitate, iar managerii trebuie să-și dea acordul pentru fiecare cerere în parte.
Independent de acest program, Dacia continuă să facă angajări, a mai spus sursa citată.
Contractele salariaților încetează cu acordul părților nu doar dacă postul se desființează din cauza robotizării sau digitalizării, dar și în cazurile (deloc rare) în care un anumit proiect se încheie sau activitatea unei secții scade.
Robotizare, dar cu limite
În ultimul an a crescut numărul anagajaților Dacia, iar în ultimul deceniu mai multe secții au fost parțial automatizate. Gradul de robotizare este mai mare la secția Caroserie, 60%, față de 42% acum doi ani. În alte secții, gradul de robotizare nu a mai crescut mult în ultimii ani, însă la departamentul Montaj a crescut numărul de vehicule autonome ce transportă piese prin secție.
Roboții industriali sunt tot mai prezenți la sudură, însă oficiali ai companiei au explicat de mai multe ori în ultimii ani că robotizarea are și ea limitele ei, iar o robotizare agresivă nu ar avea sens.
De ce? Nu este profitabil. Există un anumit prag până la care automatizarea este rentabilă, iar roboții cei mai performanți pot costa enorm. Robotizarea poate continua, însă șefii Dacia spuneau că vor aduce roboți în plus doar când va fi nevoie de ei, cu condiția să se mențină un anumit grad de rentabilitate, au explicat surse din companie.
Dacia se așteaptă la o creștere a producției
Per total, pe întreg anul 2025, se așteaptă ca producția la uzină să crească față de anul trecut. Și asta fiindcă de câteva luni este fabricat Bigster, cel mai scump și sofisticat model al mărcii, o mașină care, cu maxime dotări, ajunge să coste peste 32.000 de euro în varianta hibridă.
Șeful Dacia pentru România declara la început de an că producția la uzină ar trebui să se apropie de capacitatea maximă de 350.000 de mașini, anul trecut producția totală fiind de 309.000.
SUV-ul Duster, produs și el la Mioveni, și-a găsit peste 175.000 de clienți anul trecut în Europa. Mai mult, Dacia Sandero, model produs mai ales în Maroc, a fost anul trecut cea mai vândută mașină din Europa.
În primele patru luni din 2025 s-au înmatriculat aproape 15.000 de mașini Dacia în țară, dintre care peste 5.000 au fost Duster.
În Europa, Dacia a vândut în medie 50.000 de mașini pe lună în 2025, având o cotă de 4,5%, peste mărci precum Opel, Citroen și Fiat.
Articol preluat de pe: Hotnews Economie