„O decizie inacceptabilă”. Ce spune o importantă asociație auto despre amânarea începerii programului Rabla

Nu este deloc clar de ce s-a suspendat pornirea programului Rabla, iar decizia este inacceptabilă, mai ales că s-a luat cu mai puțin de o zi înainte de începerea celei mai așteptate etape din program. Acesta este mesajul transmis de Asociația Constructorilor de Automobile din România (ACAROM), care oferă și cifre de context pentru piața auto din România.

O decizie luată brusc și fără explicații

Asociația Constructorilor de Automobile din România – ACAROM ia notă de decizia Administrației Fondului pentru Mediu – AFM cu privire la suspendarea lansării programului Rabla, ediția 2025.

„Această decizie lovește puternic în piața de autovehicule noi din România, deja într-o cădere puternică (-26% înmatriculări vehicule noi persoane fizice comparativ cu primele 5 luni din 2024), dar mai ales în așteptările cetățenilor români de a-și achiziționa un vehicul nou beneficiind de sprijinul oferit de programul Rabla. Nu în ultimul rând, sunt afectate companiile care produc, vând și distribuie vehicule noi în România și care dispun de stocuri importante de vehicule în vederea acoperirii cererii potențialilor clienți, generând astfel costuri suplimentare”, spun cei de la ACAROM.

„Nu avem claritate cu privire la fundamentele acestei decizii intempestive și este inacceptabilă implementarea acesteia cu doar 24 de ore înainte de startul programului pentru persoanele fizice.”

Programul Rabla este eficient atât din punct de vedere al obiectivelor de mediu, prin scoaterea din circulație a rablelor și introducerea de vehicule noi, dar mai ales din punct de vedere economic, fiind finanțat din fonduri provenite din certificate verzi (folosite numai pentru programe de mediu).

Totodată, acest program conduce la vânzarea de vehicule noi pentru care se încasează TVA și alte taxe în raport de 1,5 lei beneficiu la 1 leu cheltuit, sume ce se colectează la buget și care pot fi folosite pentru acoperirea tuturor tipurilor de finanțări și cheltuieli, mai spune asociația.

„Ne exprimăm îngrijorarea pentru clienții care deja au plătit avansuri sau au demarat contractarea de credite, sau chiar au casat vehiculele vechi în așteptarea lansării acestui program. Sperăm și avem încredere că noul guvern va lua decizia corectă și mult așteptată atât de către companii, cât mai ales de cetățenii României și susținem demararea programului Rabla pentru persoane fizice cât mai curând posibil”, a declarat Adrian Sandu, secretar general ACAROM.

Piața și parcul auto din România în câteva cifre

  • România are unul dintre cele mai îmbătrânite parcuri auto (autoturisme) din UE, respectiv 15,4 ani, cu 3 ani mai mult decât media UE (12,5 ani). România este pe locul 3 după Grecia (17,5) și Cehia (16,2 ani).
  • 70% dintre autoturismele înmatriculate pentru prima dată în România în 2024 sunt second-hand.
  • Odată cu eliminarea taxei de primă înmatriculare, respectiv anul 2017, ponderea autoturismelor second-hand înmatriculate a crescut cu 7%, de la 76% în 2016 la 83% în 2017, urmând apoi o stabilizare la 70% în 2024.
  • Peste 80% dintre autoturismele din România au o vârstă mai mare de 10 ani, comparativ cu 45% media UE.
  • În perioada 2007–2024 au fost importate 5,3 milioane de autoturisme second-hand.
  • În cazul în care aceste tendințe se mențin, vârsta medie a parcului auto va ajunge la 17 ani până în anul 2030, existând premisele ca, odată cu apropierea de anul-prag 2035 (zero emisii din transportul auto), un val mai mare de autoturisme SH să pătrundă în România.
  • Îmbătrânirea parcului auto creează dificultăți în reducerea emisiilor de CO2 și, implicit, în atingerea obiectivelor asumate prin intermediul Pactului Ecologic European (Green Deal) și a altor programe și direcții care vizează reducerea poluării generate în sectorul auto.

Sursa foto: Dreamstime.com

Articol preluat de pe: Hotnews Economie

EkoNews