În Gara de Nord, azi dimineață, a fost prezentat cu fast, inclusiv cu covor roșu la peron, un tren diesel fabricat la Pașcani, un automotor la care proiectarea, construcția și testele de omologare au durat aproape 15 ani. Trenul denumit Leon ar putea circula în viitorul foarte apropiat pe București – Brașov sau București – Constanța.
În general, durează câțiva ani să proiectezi, să construiești și să lansezi un tren nou, însă la rama diesel denumită Leon, construită de Electroputere VFU Pașcani, timpii au fost extrem de lungi.
Șapte ani au trecut de când a început lucrul la tren și până când a fost gata pentru testele pe calea ferată. Apoi au trecut șase ani până la momentul lansării oficiale din data de 19 iunie.
La conferința de presă au participat peste 200 de invitați, iar pe scenă au urcat mai mulți vorbitori, inclusiv cosmonautul Dumitru Prunariu, care a comparat călătoria sa în spațiu (din 1981), cu realizarea acestui tren și a elogiat fără limite compania Grampet.

„Să privim acest tren, nu ca pe o realizare tehnologică, ci ca pe un simbol al unității și al progresului. Fie ca el să transporte nu doar pasageri, ci și speranțe, idei și oportunități, pentru o Românie mai conectată și mai prosperă”.d
În 2011 a început lucrul
Proiectul trenului pe motorină de la Pașcani a început în 2011 – 2012, atunci s-a decis construirea unui DMU (Diesel Multiple Unit), iar materialele au început să sosească în 2013-2014 pentru construirea acestui prim prototip. O mare parte dintre componente au provenit de la companii cunoscute din Europa, iar designul exterior și cel al cabinei au fost realizate la Pașcani. 180 de oameni au lucrat la proiect.

Trenul a ajuns la Făurei (abia) în octombrie 2019, iar primele teste la Predeal s-au făcut două luni mai târziu. Trenul a rulat și cu 120 km/h între Pașcani și București. În total, rama diesel a făcut peste 30.000 de km de teste.

Nu se știe când va circula cu pasageri acest tren denumit Leon, însă președintele grupului Grampet, Gruia Stoica, a spus că ar fi posibil ca „săptămâna viitoare să-l vedem în circulație, fiindcă aproape de la toți operatorii privați importanți avem solicitări”.

„Fabrica este pregătită să construiască două trenuri pe lună”, a mai spus Gruia Stoica care, întrebat de ce a durat așa de mult tot ce ține de acest tren, a spus că „orice naștere este grea, durează, sunt multe de explicat”. L-am întrebat pe șeful Grampet dacă au apărut probleme tehnice în timpul testelor, iar el a răspuns că nu știe să fi fost așa ceva. Șeful Grampet spune că NU are planuri de a înființa o companie de transport de pasageri.
Trenul Leon a făcut joi o cursă București Nord – București Băneasa și retur.
Automotorul diesel produs de Electroputere VFU Pașcani este destinat transportului pe distanțe medii cu viteză maximă de 120 km/h și este alcătuit din trei vagoane (vagon motor + vagon remorcă+ vagon motor). Pot călători în total 164 de pasageri (142 la clasa a 2-a și 22 la clasa 1), iar trenul are 60 de metri lungime.

Doar 40% din rețeaua feroviară românească este electrificată, iar după 1989 nu s-a mai continuat cu electrificarea, astfel că trenurile diesel sunt încă de bază chiar și pe unele magistrale importante.
Însă, în Europa Centrală și de Vest se investește masiv NU în trenuri diesel, ci în rame electrice de scurt și lung parcurs.

Electroputere VFU Pașcani este companie membră a grupului Grampet condus de controversatul om de afaceri Gruia Stoica. Compania a câștigat și contracte pentru a moderniza vagoane pentru CFR Călători, finanțate prin PNRR, iar primele vagoane circulă deja.
Automotorul Leon a atins 143 km/h în testele făcute acum șase ani în poligonul de la Făurei unde trenul a parcurs peste 5.000 km.
Articol preluat de pe: Hotnews Economie