Peste 860 de incidente de securitate au afectat anul trecut serviciile de internet, telefonie și TV, în creștere cu peste 70% față de anul 2023, vestea bună fiind că s-a înregistrat o diminuare a impactului asupra utilizatorilor și o reducere a duratelor de remediere, a anunțat marți autoritatea de reglementare in comunicații (ANCOM). Cele mai afectate servicii au fost cele mobile – voce, internet și transmisii de date, iar cele mai multe incidente s-au înregistrat în județele Buzău, Constanța și Ilfov.
„Anul 2024 a marcat o creștere semnificativă a numărului total de incidente de securitate raportate în sectorul comunicațiilor electronice, de peste 70% față de anul anterior. Cu toate acestea este important să evidențiem faptul că numărul de ore-utilizator a scăzut, la fel şi media de utilizatori afectaţi per incident, ceea ce înseamnă incidente mai multe, dar cu afectare mai mică în comparație cu anul precedent. Din cele 861 de incidente, 505 au avut fiecare mai puțin de 10 mii de utilizatori afectaţi”, se arată în raportul dat publicității marți de ANCOM.
Conexiuni afectate
Ca și în anii anteriori, serviciile mobile – voce, internet și transmisii de date – au fost cele mai frecvent afectate, pe fondul gradului ridicat de utilizare și al dependenței acestora de infrastructuri interconectate. Peste 9,8 milioane de conexiuni au fost afectate în cazul serviciilor de internet mobil și date, iar în cazul telefoniei mobile și SMS, aproximativ 6,8 milioane de conexiuni.
Serviciile fixe au înregistrat o variație semnificativă în medii de afectare, generate în principal de incidente punctuale de amploare.
Cauzele incidentelor
Cauzele externe (lucrări neautorizate, întreruperi de energie, tăieri de fibră optică, probleme în rețele partenere) au fost din nou principala sursă de incidente, cu 798 de cazuri (comparativ cu 421 în 2023).
De asemenea, deficiențele de alimentare cu energie electrică au stat la baza a peste 55% din numărul total de 861 de incidente.
Totodată, incidentele cauzate de fenomene naturale au scăzut semnificativ (de la 45 în 2023 la 15 în 2024), iar eroarea de sistem a produs 40 de incidente.
Durata și amploarea incidentelor
Un aspect pozitiv important constatat în 2024 este reducerea duratei medii de remediere a incidentelor, în special în cazul incidentelor cauzate de fenomene naturale sau probleme de alimentare cu energie electrică. În paralel, indicatorul ore-utilizator pierdute – care reflectă gradul real de disconfort resimțit de utilizatori – a fost cu peste 65% mai mic decât în anul precedent (154 milioane ore față de 512 milioane ore în 2023). Media de utilizatori afectați per incident a scăzut de asemenea față de anul anterior.
10 incidente cu impact național
Incidentele au avut o distribuție geografică diversificată, fiind raportate în toate județele, cu un număr mai mare de incidente în zone unde rețelele de comunicații depind de infrastructuri expuse (lucrări publice, fenomene meteo, rețele electrice).
Mai mult, au fost identificate 10 incidente cu impact național, remedierea acestora realizându-se într-un timp mai scurt față de situații similare din anii anteriori.
Incidentele ce au afectat utilizatori la nivel naţional au avut drept cauză probleme externe (6 incidente), erori de sistem (3 incidente) ori eroare umană (1 incident).
Buzău, județul cu cele mai multe incidente. La polul opus – județul Bihor
Județele Buzău, Constanța și Ilfov au fost cele mai afectate de astfel de incidente, spune autoritatea.
Datele din raport arată că judeţul cu cele mai multe incidente a fost Buzău cu un total de 86 incidente punctuale, la care se adaugă cele 10 de la nivel naţional.
La polul opus din punct de vedere al numărului de incidente/județ, în 2024 un singur județ a avut mai puțin de 20 de incidente şi anume judeţul Bihor.
Sursa foto: Dreamstime.com
Articol preluat de pe: Hotnews Economie