Asociația Prosumatorilor acuză Ministerul Mediului că vrea să înlocuiască programul Casa Verde Fotovoltaice cu ceva inutil / Unde ar putea ajunge banii de panouri

Casa Verde 2025 ar putea fi desființat si înlocuit cu programe-fantomă, cum ar fi „Rabla Feroviar”, susține Asociația Prosumatorilor și Comunităților de Energie (APCE). Banii pentru panouri fotovoltaice ar urma să fie direcționați către CFR Călători, pentru achiziția de locomotive și trenuri electrice, care oricum nu vor putea fi folosite la capacitate maximă din cauza infrastructurii feroviare deficitare, susține organizația.

Noul ministru al Mediului, Diana Buzoianu, împreună cu colegii de coaliție, pregătește eliminarea programelor Rabla și Casa Verde 2025, „într-o mișcare cinică menită să redirecționeze banii destinați românilor si către o companie de stat falimentară: CFR Călători”, se arată într-un comunicat al APCE.

Potrivit sursei menționate, dacă aceste planuri vor fi puse în aplicare, Diana Buzoianu va rămâne în istorie drept cel mai tânăr ministru al Mediului care a desființat cele mai eficiente programe pentru populație din ultimii 10 ani.

„Sub pretextul unei „analize” sau a mai multor „scenarii” noul ministru al Mediului, cu zero experiență în energie sau mediu, vizează stoparea completă a programelor “Rabla” si “Casa Verde 2025”, fotovoltaic, baterii de stocare, pompe de căldură sau schimbarea tâmplăriei exterioare la locuințe. Ba chiar vorbește de o dublă finanțare, considerând anumite programe prin PNRR, a căror derulare nu o cunoaștem nici noi, nici dânsa…”.

Programul Casa Verde Fotovoltaice riscă să fie sacrificat

Peste 120.000 de prosumatori au beneficiat până acum de programul Casa Verde Fotovoltaice, cu o putere instalată cumulată de peste 1.000 MW. Este singurul program guvernamental care a redus concret facturile la energie ale cetățenilor, contribuind real la semi-independența energetică a gospodăriilor din România, mai spune Asociația Prosumatorilor.

  • „Cine vor fi posibilii beneficiari ai fondurilor ? O sinecură din Ministerul Transporturilor? CFR Călători?
  • În loc ca 16,4 miliarde de lei (3,2 miliarde de euro) să ajungă la cetățeni pentru autoturisme, baterii, pompe de căldură, fotovoltaice sau termopane, banii urmează, conform surselor, să fie îngropați printre altele într-un așa-numit program „Rabla Feroviar” — un proiect inutil, condus de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF), o sinecură politică fără rezultate reale.
  • Dacă aceasta propunere intră în vigoare, peste 120.000 de gospodării vor pierde oportunitatea de a deveni semi-independente energetic, de a instala baterii de stocare care ar putea ajuta la echilibrarea rețelelor și de a injecta surplusul de energie verde și ieftină în rețea pentru ceilalți consumatori”.

Asociația menționează că CFR a mai primit 1,3 miliarde de euro în ultimii ani pentru locomotive și vagoane, iar rezultatul este aproape zero.

Întrebări la care noul ministru al mediului trebuie să răspundă, potrivit APCE:

  • Pe ce infrastructură vor circula aceste trenuri noi, dacă liniile ferate nu sunt electrificate decât în proporție de 37% si nu permit viteze mai mari de 50 km/h, uneori maximum 30 km/h? (mențiune tehnică: locomotivele electrice funcționează doar conectate la rețeaua de alimentare de 27 kV – dacă ea există…)
  • Unde sunt banii anteriori alocați pentru modernizarea parcului feroviar?
  • Când ați călătorit ultima dată cu trenul, doamnă ministru, și cât a durat?
  • De ce sunt pedepsiți cetățenii interesați să producă și să stocheze energie curată, pentru a salva un sistem ineficient?

„Cerem public menținerea integrală a programelor, Casa Verde Fotovoltaic, Baterii, Pompe de căldură și Termopane, Rabla așa cum au fost anunțate și finanțate prin Fondul pentru Mediu cu îmbunătățirea lor viitoare.
Românii nu trebuie să plătească prețul pentru eșecurile repetate ale politicienilor si ale companiilor falimentare de stat”.

HotNews.ro a solicitat Ministerului Mediului un punct de vedere pe această temă, pe care îl vom publica de îndată ce îl vom primi.

Sursa foto: Dreamstime

Articol preluat de pe: Hotnews Economie

EkoNews