Vineri, 25 Iulie 2025, ora 07:15
1227 citiri
Serviciul Starlink al SpaceX, deținut de cel mai bogat om din lume, Elon Musk, a suferit joi, 24 iulie, o întrerupere amplă, care a afectat zeci de mii de utilizatori la nivel global. Întreruperea serviciului este rară pentru serviciul de telecomunicații al lui Musk și există speculații că Starlink ar fi fost ținta unui atac cibernetic.
Utilizatorii din SUA și Europa au început să experimenteze întreruperea în jurul orei 19:00 GMT (22:00, ora României), potrivit Downdetector, un tracker de întreruperi bazat pe crowdsourcing, care a declarat că au fost înregistrate până la 61.000 de rapoarte ale utilizatorilor pe site-ul său.
Starlink, care are peste 6 milioane de utilizatori în aproximativ 140 de țări și teritorii, a recunoscut ulterior întreruperea pe contul său de X. „Implementăm activ o soluție”, a dat asigurări compania lui Elon Musk.
Serviciul Starlink a fost reluat în mare parte după două ore și jumătate, a precizat pe X Michael Nicolls, vicepreședinte Starlink Engineering.
„Întreruperea a fost cauzată de o defecțiune a serviciilor software interne care operează rețeaua centrală”, a spus Nicolls, cerându-și scuze pentru întrerupere și promițând că va găsi cauza principală.
Și Elon Musk și-a cerut scuze: „Ne pare rău pentru întrerupere. SpaceX va remedia cauza principală pentru a se asigura că nu se va mai repeta”, a scris CEO-ul SpaceX pe X.
Pana a fost o problemă rară pentru cea mai sensibilă afacere comercială a SpaceX, ceea ce i-a determinat pe experți să speculeze dacă serviciul, cunoscut pentru reziliența și creșterea rapidă, a fost afectat cumva de o eroare, de o actualizare de software eșuată sau chiar de un atac cibernetic.
Ce spun experții despre problema Starlink
Doug Madory, expert la firma de analiză a internetului Kentik, a declarat că întreruperea a fost globală și că o întrerupere atât de amplă este neobișnuită. „Este probabil cea mai lungă întrerupere din istoria Starlink, cel puțin de când a devenit un furnizor important de servicii”, a spus Madory.
Pe măsură ce Starlink a câștigat mai mulți utilizatori, SpaceX s-a concentrat intens în ultimele luni pe actualizarea rețelei sale pentru a răspunde cererilor de viteză și lățime de bandă mai mari.
Compania, în parteneriat cu T-Mobile, extinde constelația cu sateliți mai mari și mai puternici pentru a oferi servicii de mesagerie text direct către telefoane mobile, o linie de afaceri în care utilizatorii de telefoane mobile pot trimite mesaje text de urgență prin rețea în zonele rurale.
SpaceX a lansat peste 8.000 de sateliți Starlink din 2020, construind o rețea distribuită în mod unic pe orbita joasă a Pământului, ceea ce a atras o cerere consistentă din partea armatei, a industriei transporturilor și a consumatorilor din zonele rurale cu acces slab la internetul tradițional, bazat pe fibră optică.
„Aș specula că este vorba de o actualizare software defectuoasă, similară cu problema CrowdStrike a Windows de anul trecut, sau de un atac cibernetic”, a declarat Gregory Falco, directorul unui laborator pentru spațiu și securitate cibernetică la Universitatea Cornell.
O actualizare a CrowdStrike, un software de securitate cibernetică utilizat pe scară largă, a dus la anularea zborurilor la nivel mondial și a afectat industriile din întreaga lume în iulie anul trecut. Întreruperea a perturbat serviciile de internet, afectând 8,5 milioane de dispozitive Microsoft Windows.
Nu este clar dacă întreruperea de joi a afectat și alte servicii bazate pe sateliți SpaceX care utilizează rețeaua Starlink. Starshield, divizia de sateliți militari a companiei, are contracte în valoare de miliarde de dolari cu Pentagonul și agențiile de informații americane.
Ți-a plăcut articolul?
Vrem să producem mai multe, însă avem nevoie de susținerea ta. Orice donație contează pentru jurnalismul independent
Articol preluat de pe: Tech Ziare.com