Transportul rutier de marfă din România în creștere accelerată, depășind ritmul Uniunii Europene

Transportul rutier de marfă din România în creștere accelerată, depășind ritmul Uniunii Europene

Articol actualizat pe 25 September 2025

Firmele de transport şi logistică din România au raportat, în urmă cu doi ani, o creștere impresionantă de aproape 29 de miliarde de tone-kilometru transportate pe șosele, cu 69% mai mult decât acum zece ani. Această evoluție rapidă depășește de trei ori ritmul mediu din Uniunea Europeană, conform datelor Eurostat citate de Colliers.

Creștere rapidă și potențial neexploatat

Consultanții Colliers susțin că România a înregistrat cea mai mare creștere a volumului de marfă transportat din UE. În paralel, piața spațiilor industriale închiriabile s-a extins de aproape cinci ori în ultimii zece ani și se estimează că va atinge aproximativ 8 milioane de metri pătrați în 2025.

Însă, lipsa infrastructurii de transport modernă, precum autostrăzile și căile ferate, rămâne un obstacol major pentru dezvoltarea sectorului logistic din România. Specialiștii atrag atenția asupra necesității continuării investițiilor mari în infrastructură pentru a susține ritmul de creștere.

Investiții esențiale pentru reducerea decalajelor

Victor Coșconel, Partener, Head of Leasing, Office & Industrial Agencies la Colliers, subliniază importanța construcției de autostrăzi și modernizării rețelei feroviare pentru a reduce decalajele în transportul de mărfuri față de alte economii din regiune. Este necesară o atenție sporită asupra infrastructurii pentru a compensa alte slăbiciuni ale economiei românești și a pregăti terenul pentru următorul ciclu de creștere.

Încetinirea ritmului de construcții și impactul asupra pieței

Proiecțiile indică o încetinire a ritmului de construcții și inaugurări de autostrăzi în perioada 2025-2026, ceea ce ar putea afecta dezvoltarea pieței de spații logistice și industriale. Datele Eurostat arată că peste 77% din mărfurile transportate rutier în România sunt livrări interne, reflectând un nivel mai scăzut al exporturilor comparativ cu alte state europene.

Diversificarea modalităților de transport și provocările actuale

România se remarcă printr-o pondere ridicată a transportului pe căi navigabile, în special pe Dunăre, ceea ce reprezintă un avantaj în diversificarea modalităților de transport. Cu toate acestea, infrastructura precară din anumite regiuni cheie ale țării reprezintă încă o provocare majoră pentru sectorul logistic.

Oportunități și avertismente pentru viitor

Victor Coșconel subliniază că România se află într-un ciclu accelerat de dezvoltare, dar este important să se profite pe deplin de această perioadă favorabilă. În următorii 5-10 ani, contextul economic s-ar putea schimba, iar investițiile în infrastructură rămân esențiale pentru menținerea creșterii durabile.

FAQ

  • Care este ritmul de creștere al transportului rutier de marfă din România?
  • De ce lipsa infrastructurii moderne este o problemă majoră pentru sectorul logistic românesc?
  • Cum se compară România cu alte state europene în ceea ce privește diversificarea modalităților de transport?
  • Care sunt recomandările consultanților Colliers pentru dezvoltarea infrastructurii în următorii ani?
  • Care este impactul încetinirii ritmului de construcții de autostrăzi asupra pieței de spații logistice?

Împărtășește acest articol pentru a afla mai multe despre evoluția transportului rutier de mărfuri din România și provocările cu care se confruntă sectorul logistic în contextul infrastructural actual.

Articol preluat de pe: G4

EkoNews