„Sound of Falling”, o dramă germană despre traume familiale, a deschis cursa pentru Palme d’Or, la Cannes 2025

Articol publicat 15 mai 2025

Un secol de traume familiale care traversează destinele a patru femei: filmul german ”Sound of Falling”, care a deschis miercuri cursa pentru trofeul Palme d’Or, explorează modul de transmitere labirintică a suferinţelor de la mamă la fiică, informează AFP.

”Este vorba despre femei care doar supravieţuiesc în loc să trăiască şi despre cât de departe trebuie mers pentru ca această dorinţă de supravieţuire să se destrame”, a explicat pentru AFP regizoarea Mascha Schilinski, care îşi aminteşte că ”a ţipat de bucurie” când a aflat că cel de-al doilea lungmetraj al ei a fost selectat în competiţia oficială.

Acţiunea ”Sound of Falling” este plasată la o fermă familială izolată de lume şi de Istorie, unde parchetul scârţăie şi unde se perindă mai multe generaţii de la începutul secolului al XX-lea şi până în epoca contemporană.

Filmul se deschide cu micuţa Alma (interpretată de Hanna Heckt), care descoperă la începutul anilor 1900 riturile funerare bizare ale familiei, şi urmează o lungă linie de descendenţi până la Lenka (Laeni Geiseler), o adolescentă care împarte nişte AirPods cu o vecină taciturnă.

Între aceste două epoci se desfăşoară o cartografie impresionantă de hărţuiri şi de opresiuni cărora le cad victime femeile, tentate câteodată să-şi ia viaţa pentru a scăpa de dreptul de primă noapte sau de orizontul unei subjugări perpetue.

”Multe dintre femeile din acest film nu aleg moartea, dar este deseori singura posibilitate la care se gândesc ca modalitate de eliberare radicală”, a precizat Mascha Schilinski, al cărei film va fi lansat în cinematografele din Germania la începutul lunii septembrie.

Tom Cruise, ovaționat cinci minute la Cannes 2025 pentru „Mission: Impossible 8”. Răspuns misterios legat de viitorul lui Ethan Hunt

O sută de ani de servituţi

Pentru a documenta o sută de ani de servituţi, camera captează semne imperceptibile, cum ar fi un tremur de mâini, sau evenimente minore care scot la iveală angoase tăcute. Adolescenta Lenka este cuprinsă brusc de certitudinea că ”şi-a ratat” viaţa întrucât nu alege aceeaşi aromă de îngheţată ca vecina ei, care o fascinează dincolo de raţional.

Centrată integral asupra acestei geografii a intimităţii, ”Sound of Falling” lasă deoparte transformările politice care au marcat Germania în secolul al XX-lea – divizarea ţării, căderea Zidului Berlinului şi, mai ales, perioada nazistă.

Regizoarea de 41 de ani a precizat pentru AFP că revendică o poziţie universalistă, chiar dacă sunt câteva referinţe subtile care se strecoară pe durata celor două ore şi jumătate ale filmului, transmite Agerpres.

Filmul putea fi plasat oriunde altundeva în lume. Nu a fost obiectivul nostru principal (evocarea istoriei Germaniei). Am vrut, înainte de toate, să abordăm problema memoriei transmise prin intermediul corpului”, a explicat ea.

”Vedem doar ceea ce este cu adevărat crucial pentru aceste fete în cotidian. Acesta este modul prin care redăm Istoria’‘, a adăugat cineasta.

Luise Heyer, Susanne Wüst, Lena Urzendowsky, Hanna Heckt, Laeni Geiseler. “Sound of Falling”. Cannes 2025. Profimedia

Cu toate acestea, pe parcursul întregului film planează zgomotul unei furtuni care urmează să se declanşeze, pe care Mascha Schilinski o conectează cu ceea ce ea consideră pericolele epocii noastre.

”În timp ce scriam filmul, Istoria ne-a ajuns din urmă odată cu ascensiunea extremei drepte în Europa şi revenirea războiului, un frison chiar înainte de producerea unui eveniment important’‘, a spus ea.

”Este tocmai sentimentul pe care am încercat să-l redăm întrucât aşa s-au simţit şi protagonistele. Sentimentul că războiul bate la uşă, că se întâmplă ceva, ceva care nu poate fi încă formulat în cuvinte”.

Un număr total de 22 de filme concurează pentru Palme d’Or. Palmaresul festivalului va fi dezvăluit pe 24 mai.

Articol preluat de pe: Film now

EkoNews