ANPC a amendat 20 de furnizori de energie pentru dezinformarea consumatorilor înainte de liberalizarea pieței

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a amendat 20 de companii din sectorul furnizării de energie, în urma unor controale realizate în perioada 17 aprilie – 16 iunie, înainte de liberalizarea pieței de la 1 iulie. Principalele nereguli găsite sunt lipsa de informare a clienților cu privire la prețurile finale din oferte, emiterea cu întârziere a facturilor, precum și includerea unor clauze abuzive în contracte.

Au fost controlați 116 operatori economici (inclusiv 431 de contracte emise de aceștia), fiind identificate abateri la 20 dintre companii. ANPC nu precizează care sunt acestea.

Pentru neregulile identificate, comisarii ANPC au aplicat următoarele sancțiuni:

  • 24 amenzi contravenţionale în valoare de peste 370.000 de lei
  • 10 avertismente
  • măsura remedierii deficiențelor constatate, pentru 12 operatori economici.

Cele mai importante abateri de la legislația în domeniu întâlnite au fost:

  • lipsa sau completarea incorectă a ofertelor prezentate consumatorilor
  • lipsa prețului final cu toate taxele incluse, în contractele cu consumatorii
  • emiterea facturilor de consum și de report cu întârziere
  • emiterea cu întârziere a facturilor pentru energia consumată din rețea și pentru cea produsă/injectată în rețea, în cazul contractelor cu prosumatorii
  • lipsa menționării în contracte a unor informații precum: perioada de facturare, opțiunile privind modul de transmitere al facturilor, durata contractului, condițiile de reînnoire/prelungire/încetarea prestării serviciilor și a derulării contractelor
  • existența unor clauze abuzive, în contracte, referitoare la obligația consumatorului de a nu permite accesul la contor a persoanelor neautorizate, în cazul în care dispozitivele erau amplasate pe domeniul public și nu pe proprietatea personală a consumatorului, acesta fiind în imposibilitate de a o respecta
  • neafișarea pe site a tuturor informațiilor în baza cărora operatorul economic își desfășoară activitatea, inclusiv a informărilor cu privire la posibilitatea soluționării alternative a litigiilor (SAL).

Consumatorii pot denunța oricând contractul și își pot schimba furnizorul în 21 de zile, gratuit

ANPC recomandă consumatorilor să se informeze corect înainte de semnarea unui contract:

  • Solicitați furnizorului oferta-tip de furnizare, care trebuie să conțină toate informațiile relevante (preț, tarife, durată, condiții de reziliere).
  • Asigurați-vă că prețul afișat este complet, incluzând toate taxele și tarifele reglementate.
  • Verificați dacă oferta este pe piața reglementată sau liberalizată,
  • Ofertele prezentate pe site-urile oficiale ale operatorilor economici, trebuie să fie accesibile pentru consultare/prezentate la avizierul de la fiecare punct de lucru al acestuia.
  • Contractul trebuie să fie redactat în mod clar și să conțină informații despre drepturile și obligațiile părților, durata contractului, condițiile de prelungire sau încetare, modalitățile de plată și penalități, clauzele contractuale.

Consumatorii au dreptul de a-și schimba gratuit furnizorul, în termen de 21 de zile de la solicitare. Nu este necesară justificarea deciziei, iar furnizorul actual nu are voie să perceapă penalități pentru rezilierea anticipată dacă nu s-au încălcat clauze contractuale.

Furnizorul trebuie să vă anunțe cu minimum 30 de zile înainte despre orice modificare a contractului (de exemplu creșteri de preț).

Factura trebuie să includă:

  • perioada de consum,
  • cantitatea consumată,
  • prețul aplicat,
  • detalii despre tarife și taxe.

Totodată, clienții au dreptul de a contesta o factură eronată și de a primi răspuns în termen legal (30 de zile calendaristice).

În plus, consumatorii au dreptul la compensații financiare în cazul unor întreruperi nejustificate.

Sursa foto: Dreamstime

Articol preluat de pe: Hotnews Economie

EkoNews