Artera de petrol a lumii: De ce nu închide Iranul Strâmtoarea Ormuz când e atacat de Israel?

Pe fondul creșterii tensiunilor după atacul Israelului asupra Iranului, au reapărut temerile că Teheranul ar putea riposta vizând una dintre cele mai vitale artere petroliere ale lumii – Strâmtoarea Ormuz, relatează CNBC.

Strâmtoarea care leagă Golful Persic de Marea Arabiei este traversată zilnic de aproximativ 20 de milioane de barili de țiței și produse petroliere, echivalentul a 20% din transporturile petroliere la nivel global. Orice încercare de blocare a acesteia ar avea efecte în lanț pe piețele energetice.

Totuși, analiștii din domeniul energiei consideră că o întrerupere de amploare a fluxului mondial de petrol, prin închiderea acestei căi navigabile, este puțin probabilă și, poate, chiar imposibilă din punct de vedere fizic.

Ellen Wald, cofondatoare a firmei de consultanță în energie Washington Ivy Advisors, a declarat pentru CNBC că nu există cu adevărat „niciun beneficiu net” în a împiedica trecerea petrolului prin Strâmtoarea Ormuz, mai ales având în vedere că infrastructura petrolieră a Iranului nu a fost țintită direct acum. În plus, ea afirmă că o asemenea mutare ar declanșa probabil noi represalii.

Iranul e dependent de exporturile de petrol către China

Wald afirmă de asemenea că o creștere majoră a prețurilor petrolului, provocată de o eventuală închidere a strâmtorii, ar putea atrage reacții negative din partea celui mai mare client al petrolului iranian: China.

„China nu vrea ca fluxul de petrol din Golful Persic să fie întrerupt în niciun fel și nici nu vrea ca prețul petrolului să crească. Așa că va folosi toată puterea sa economică pentru a face presiuni asupra Iranului”, explică Wald.

China este cel mai mare importator de petrol iranian, cumpărând peste trei sferturi din exporturile de petrol ale Iranului. A doua cea mai mare economie a lumii este, de asemenea, cel mai important partener comercial al Iranului.

„Prietenii lor vor avea mai mult de suferit decât inamicii lor… Așa că e foarte greu de imaginat că se va întâmpla” o închidere a Strâmtorii Ormuz, afirmă și Anas Alhajji, partener administrativ la Energy Outlook Advisors, o altă companie din domeniul energetic.

Închiderea Strâmtorii Ormuz ar cauza mai degrabă probleme Iranului

Alhajii adaugă că blocarea acestei rute ar fi mai degrabă un „blestem” decât un avantaj pentru Teheran, având în vedere că majoritatea bunurilor de consum zilnic pentru Iran ajung prin Strâmtoarea Ormuz.

„Nu este în interesul lor să creeze probleme, pentru că ei vor suferi primii”, subliniază analistul.

Iranul a amenințat în 2018 că va închide Strâmtoarea Ormuz, când tensiunile au crescut în urma retragerii SUA din acordul nuclear iranian și reimpunerii sancțiunilor împotriva sa de către prima administrație Trump.

Anterior, o altă amenințare majoră a avut loc în 2011 și 2012, când oficiali iranieni, inclusiv vicepreședintele de atunci, Mohammad-Reza Rahimi, au avertizat asupra unei posibile închideri dacă Occidentul impune sancțiuni suplimentare asupra exporturilor petroliere ale Iranului din cauza programului său nuclear.

E posibil ca Strâmtoarea Ormuz să fie închisă de tot?

Ideea închiderii acestei căi navigabile a fost un instrument retoric recurent pentru Teheran, dar niciodată pus în aplicare. Mulți analiști spun că, în primul rând, acest nici nu ar fi posibil în cazul strâmtorii cu o lățime cuprinsă între 55 și 95 de kilometri.

„Să fim realiști în privința Strâmtorii Ormuz. În primul rând, cea mai mare parte se află în largul Omanului, nu al Iranului. În al doilea rând, este suficient de largă încât Iranul nu o poate închide”, afirmă Alhajji.

În mod similar, Ellen Wald de la Washington Ivy Advisors a subliniat că, deși multe nave tranzitează apele iraniene, acestea pot naviga și pe rute alternative prin Emiratele Arabe Unite și Oman.

„Orice blocadă a Strâmtorii Ormuz va fi o opțiune de ‘ultimă instanță’ pentru Iran și probabil condiționată de un conflict militar direct între SUA și Iran”, consideră și Vivek Dhar, director de cercetare în energetic la Commonwealth Bank of Australia.

Helima Croft de la RBC Capital Markets a sugerat că, deși ar putea exista unele perturbări, o blocadă totală este improbabilă.

„Înțelegerea noastră este că ar fi extrem de dificil pentru Iran să închidă strâmtoarea pentru o perioadă îndelungată, având în vedere prezența Flotei a Cincea a SUA în Bahrain. Cu toate acestea, Iranul ar putea totuși să lanseze atacuri asupra petrolierelor și să mineze strâmtoarea pentru a perturba traficul maritim”, afirmă aceasta.

Israelul a decapitat conducerea armatei iraniene în loviturile de vineri

Israelul a lansat un val de lovituri aeriene asupra Iranului în noaptea de joi spre vineri, susținând că atacurile au vizat instalații legate de programul nuclear al Teheranului.

Potrivit presei de stat iraniene, atacurile l-au ucis pe Mohammad Hossein Bagheri, șeful Statului Major al Forțelor Armate iraniene, și pe Hossein Salami, comandantul suprem al Gărzii Revoluționare a Iranului. Cei doi au fost cei mai importanți doi generali ai Iranului.

Deși o închidere a Strâmtorii Ormuz rămâne extrem de puțin probabilă, ea nu poate fi exclusă complet.

„[Închiderea strâmtorii] este un scenariu extrem, deși ne aflăm într-o situație extremă”, afirmă Amena Bakr, șefa departamentului de analiză pentru Orientul Mijlociu și OPEC+ la compania de analiză Kpler.

„De aceea nu exclud complet această opțiune. Trebuie să o luăm în calcul”, spune ea.

Articol preluat de pe: Hotnews Economie

EkoNews