CFR Călători riscă să intre în incapacitate de plată și are datorii de jumătate de miliard de lei la furnizori, dintre care 100 milioane lei la motorină. „Nu există risc de faliment și nu ne închidem, dar sper ca furnizorii să ne păsuiască cel puțin până la formarea guvernului și apoi vom discuta din nou cu factorii de decizie”, a spus la o conferință de presă, Traian Preoteasa, șef al operatorului feroviar de stat.
Datorii foarte mari la motorină
Șeful CFR Călători spune că foarte recent a primit o notificare de la furnizorul de motorină, din cauza datoriilor mari, riscul fiind să se sisteze livrarea acestui combustibil. Peste 60% din rețeaua feroviară românească este ne-electrificată, așa că trenurile diesel sunt foarte importante. Cheltuielile lunare cu motorina sunt de 30 milioane lei la CFR Călători.
Operatorul are și datorii de 100 milioane lei la CFR Electrificare, așa că există riscul restricționării accesului la rețea.
„Există posibilitatea de a se opri o parte din trafic, nu s-a oprit, însă riscul există pe mai departe”, spune șeful CFR Călători care spune că operatorul ar trebui să primească de la stat măcar o sumă egală cu cea de anul trecut, când compensația a fost de 2,13 miliarde lei.
Trei scenarii pentru viitorul CFR Călători
Șeful companiei a spus că, dată fiind situația foarte grea, există trei scenarii de lucru:
- se plătește compensația la nivelul solicitat și totul rămâne conform contractului de servicii (singurul scenariu pozitiv).
- dacă nu se primește compensația, prețul biletelor crește până la nivelul acoperirii cheltuielilor.
- reducerea numărului de trenuri la nivelul compensației primite
Întrebat despre cât ar fi o posibilă scumpire a biletelor, șeful operatorului nu a vrut să dea procente. „Nu există un calcul și nici nu vreau să-l fac. Sunt convins că nu vom ajunge acolo (…) Dacă nu mi se dă compensația, creștem prețul sau reducem activitatea. Eu nu pot plăti pe datorie mecanici, nu putem plăti pe caiet, nu am cum să fac asta și sunt convins că nu vom ajunge acolo ”.
Traian Preoteasa spune că CFR Călători a terminat pe profit anul trecut și susține că, prin suspendarea celor 200 de trenuri din primăvară, economia realizată pe întreg anul va fi de 200 milioane lei. Reamintim că acum câteva luni au fost suspendate trenuri pe rute de navetiști unde oamenii depindeau de ele. CFR Călători spunea atunci că erau și trenuri cu doar unu-doi pasageri.
Oficialul CFR Călători spune că operatorul primește compensația la nivelul din 2022, mult mai mică decât este nevoie în prezent, din cauză că Autoritatea pentru Reformă Feroviară nu a semnat un act adițional care fusese avizat de Consiliul Concurenței.
Compensația asigură la CFR Călători 55% din costuri, în timp ce la operatorii privați asigură 85% din costuri, spune șeful CFR Călători. În aceste condiții, bugetul operatorului este unul „de supraviețuire și nu de dezvoltare”. susține șeful companiei.
Cheltuielile lunare are CFR Călători sunt de 365 milioane lei și, din cauza nivelului scăzut al compensației, datoriile către furnizori cresc lunar cu câteva zeci de milioane de lei. Pe lângă datoriile curente, compania mai are și datorii istorice de peste un miliard de lei (o datorie de 600 milioane lei către ANAF și două linii de credit de acum zece ani).
Un audit făcut de CFR Călători arăta că în ultimii cinci ani, compensația pe care compania ar fi trebuit să o primească, dar nu a primit-o, a fost în total de 1,8 miliarde lei, iar datoriile restante au crescut, spun oficialii companiei.
Datorii și la modernizările prin PNRR
O problemă este și cu vagoanele și locomotivele modernizate prin PNRR, fiindcă sunt și acolo datorii totale de 71 milioane lei. Opt locomotive și 15 vagoane modernizate prin aceste fonduri PNRR circulă, însă o parte dintre ele nu sunt plătite.
„Este un lanț foarte complicat cu PNRR-ul, sunt termene foarte stricte și orice piesă care lipsește din acest puzzle ar bloca proiectul. Am făcut mii de sesizări și nu putem să ținem în frâu PNRR-ul și chiar astăzi mi-a spus clar un operator privat care repară locomotive și vagoane pentru CFR Călători că va opri proiectul dacă nu vor fi plătiți. (…) Nu înțelegem de ce nu se plătește prin ministerul de Finanțe, însă este pericol să se blocheze proiectul și nu cred că CFR va mai beneficia de un astfel de proiect de modernizare în următorii zece ani”, mai spune șeful companiei.
În total au fost semnate contracte pentru modernizarea a 139 de vagoane și 55 de locomotive electrice.
Contractul colectiv de muncă expiră la 30 iunie, greva este posibilă
„Suntem în plină negociere a contractului colectiv de muncă (CCM), presiunea este destul de mare și nu știu cum voi face față. CCM-ul expiră la 30 iunie, neavând contract colectiv, sindicatele pot declanșa un conflict de muncă și sper să nu ajungem acolo”, spune Traian Preoteasa.
CFR Călători nega luni informațiile apărute în spațiul public cum că ar fi în pericol de faliment sau de a opri activitatea. Compania feroviară de stat reclama însă nivelul compensației primite de la stat și diminuarea veniturilor prognozate pentru anul 2025, indicatori care „pun în pericol transportul public de călători”.
Acel comunicat de luni venea la două zile după ce, pe 14 iunie, compania de stat emisese un alt comunicat, mult mai pesimist, în care detalia problemele cu care se confruntă. Operatorul spunea că fondurile insuficiente și veniturile mai mici decât cele așteptate pentru 2025 pot afecta grav transportul public de pasageri.
Sindicaliștii feroviari au reclamat de mai multe ori în ultimele săptămâni că marele risc este să fie anulate și mai multe trenuri, mai ales dacă CFR Călători nu primește în anul 2025 compensația reală, respectiv compensația trecută în Legea Bugetului de Stat pe anul 2025.
Luni au început negocierile noului contract de muncă (CCM) la nivelul CFR Călători, iar sindicaliștii amenință cu grevă generală, dacă acesta nu va fi adoptat în timp util. Dacă noul contract nu va fi semnat până la 30 iunie, există riscul să fie declanșată greva generală în prima parte a lui august, mai spuneau sindicaliștii.
CFR Călători reclama „subcompensarea și diminuarea veniturilor prognozate pentru anul 2025 care pun în pericol transportul public de călători”.
Operatorul de stat spunea că acordarea unei compensații pentru serviciul public sub nivelul anului 2024 „reprezintă mai mult decât o provocare și ar putea conduce în final la apariția unui blocaj cu efecte nedorite asupra sistemului feroviar în integralitatea lui”.
În aceste zile se poartă discuții pe tema compensației primite de la stat de către operatorul feroviar. Reamintim că, în primăvară, pentru a reduce cheltuielile, compania a anulat peste 200 de trenuri, inclusiv pe București – Giurgiu, rută redeschisă după 20 de ani de pauză.
Articol preluat de pe: Hotnews Economie