Comisia Europeană investighează Apple, Alfabet și Meta pentru a vedea dacă au încălcat noul regulament privind piața digitală

Comisia

CE a lansat luni cinci proceduri de investigare împotriva Apple, Alfabet și Meta, care au fost suspectate de încălcarea normelor în materie de concurență în temeiul noului Act privind piețele digitale al DMA. Ancheta se referă la posibile restricţii şi limitări pe care uriaşii tehnicieni le-au pus pentru a beneficia de concurenţă.

Drapelul Uniunii Europene Foto: Libux77, Dreamstime.com

Comisia va investiga dacă Apple și Google și-au favorizat propriile magazine de aplicații, iar pe Facebook va încerca să determine dacă datele cu caracter personal ale utilizatorului au fost utilizate în scopuri publicitare.

Acesta este primul sondaj lansat pe baza noului Act privind piețele digitale, care a intrat recent în vigoare și are ca scop diminuarea dominației pe care cele mai mari platforme digitale o au pe internet, ideea fiind de a oferi utilizatorilor mai multe opțiuni.

DMA, și anume Regulamentul privind piețele digitale, urmărește să garanteze că platformele online foarte mari – care acționează ca “păzitori” pe piețele digitale – se comportă corect în mediul online.

Margrethe Vestager, vicepreşedinte executiv al CE – Preşedinte al Politicilor Digitale, declară că acestea sunt cazuri serioase şi emblematice pentru ceea ce ar trebui să ofere reglementarea DMA la nivelul opţiunilor pe care clienţii le vor avea.

În cazul Apple și Google, ancheta CE dorește să știe dacă aceste societăți au schimbat regulile în magazinele lor de aplicații, astfel încât să permită dezvoltatorilor să își promoveze ofertele și în afara Google Play sau App Store, în special deoarece în suficiente cazuri consumatorii pot obține prețuri mai mici în afara acestor două magazine de aplicații.

CE dorește să vadă dacă Apple și Google impun dezvoltatorilor diverse restricții și limitări care ar împiedica societățile mai mici să comunice utilizatorilor detalii privind ofertele, contractele sau eventualele taxe suplimentare.

Apple va lua în considerare, de asemenea, probleme legate de modul în care acestea pot utiliza pentru a dezinstala anumite aplicații pe iOS sau rapid și pur și simplu modifica anumite setări implicite.

La Meta (Facebook, Instagram) va fi analizat modelul de “plată sau consimțământ,” ceea ce înseamnă că rețeaua trebuie să aibă consimțământul utilizatorului pentru a combina datele cu caracter personal de la diferite servicii și apoi să le utilizeze în scopuri publicitare. Meta a propus utilizatorilor UE un abonament plătit astfel încât cei care îl plătesc să nu fie vizați de reclame.

Oficialii UE afirmă că acest model “plăteşte sau îşi dă consimţământul” nu este o opţiune viabilă pentru cei care nu sunt dispuşi să plătească un abonament lunar la Facebook, deoarece obiectivul de a preveni acumularea uriaşă de date în aceste companii gigantice de tehnologie (gatekeeper – controler de flux de informaţii) NU este atins.

Comisia speră să poată finaliza procedurile deschise acum în 12 luni.

Cea mai mare amendă care poate fi impusă este 10% din cifra de afaceri globală.

Noul regulament DMA a fost propus de Comisie în decembrie 2020 și aprobat de Parlamentul European și de Consiliu în martie 2022.

DMA stabilește o listă a acțiunilor permise și a acțiunilor interzise pe care operatorii de acces trebuie să le respecte în cadrul operațiunilor lor zilnice pentru a asigura “piețe digitale echitabile și deschise.”

Atunci când un operator de acces adoptă practici precum favorizarea propriilor servicii sau împiedicarea consumatorilor de către utilizatorii comerciali ai serviciilor lor, acest lucru poate împiedica concurența, conducând la produse sau servicii de calitate mai scăzută și la prețuri mai ridicate.

Atunci când un operator de acces se angajează în practici neloiale, cum ar fi impunerea unor condiții de acces neloial la depozitul său de aplicații sau împiedicarea instalării de aplicații din alte surse, poate fi posibilă obținerea unor prețuri mai ridicate plătite de consumatori sau privarea acestora de beneficiile pe care le-ar fi putut avea dacă ar fi avut acces la servicii alternative.

Sursa foto: Dreamstime.com

Articol preluat de pe: Hotnews Economie

EkoNews