Cum să-ți alegi o specializare universitară în era inteligenței artificiale

La începutul anului 2023, Ellen Schendel a convocat o întâlnire cu cadrele didactice din toate departamentele de la Universitatea Bowling Green State. Singurul punct de pe ordinea de zi: ChatGPT, care tocmai ajunsese în mâinile publicului.

Tot pe atunci apărea și un studiu în România despre cum folosesc studenții români Inteligența Artificială.  Studiul publicat la noi arăta că ai noștri studenți folosesc AI-ul în proporție mai ridicată decât colegii din străinătate. Deși,”un număr prea mare dintre cei chestionați (43%) spun că rezultatele generate de IA sunt “rar” sau “niciodată” incorecte, ceea ce reprezintă un semnal de alarmă”, arată studiul citat.

Colegiile din SUA se străduiau de multă vreme să găsească un plan de acțiune la amenințarea IA-ului. În multe campusuri, accentul s-a pus inițial pe cum să interzică studenților să folosească inteligența artificială pentru a copia. Însă Schendel, decanul Colegiului de Arte și Științe al universității publice din Ohio, a văzut IA ca pe un punct de inflexiune – nu doar o problemă disciplinară.

„Trebuie să ne asigurăm că studenții tradiționali de la colegii au o oarecare experiență în gândirea critică despre inteligența artificială și în înțelegerea tehnologiei, astfel încât să poată fi utilizatori pricepuți.”, a spus ea.

Doi ani mai târziu, inteligența artificială rescrie deja regulile forței de muncă. Întrucât mulți angajatori încearcă acum să automatizeze munca grea rezervată de obicei pozițiilor de bază, noii absolvenți au din ce în ce mai multe dificultăți în găsirea de locuri de muncă – chiar și în domenii considerate cândva sigure, precum știința, ingineria, tehnologia și matematica (STEM).

Alegerea unei specializări este o decizie dificilă. Iar amenințarea inteligenței artificiale face ca lucrurile să fie și mai dificile

La începutul acestui an, când Rețeaua de învățare a New York Times i-a întrebat pe studenți despre opiniile lor despre inteligența artificială , mai mulți și-au exprimat îngrijorarea cu privire la oportunitățile de angajare din viitor.

„Mă tem că, până când voi merge la facultate și voi fi gata să încep un loc de muncă adevărat, nu voi mai avea unde să lucrez”, a scris Audrey, o studentă din New York. „Trebuie să fac cercetări și să mă îndrept către un domeniu care nu este vulnerabil la automatizare.”

Aceste îngrijorări apar nu doar în SUA, ci peste tot în lume. În România, părinții sunt îngrijorați de viitorul copiilor lor în epoca IA-ului, iar studenții sunt și ei îngrijorați de găsirea unui loc de muncă din pauza penetrării IA.

„Studenții români din anul III, de gen feminin, precum și masteranzii anului al IIlea de același gen consideră că şansa de pierdere a locurilor de muncă este de aproape două ori mai mare decât cea de creare a unei forțe de muncă mai educată și mai calificată. Teama pierderii locului de muncă creşte în intensitate pe măsură ce studenţii trec în ani superiori de studii, valorile crescând, de la valori subunitare, în primul an de studii, la valori supraunitare, în ultimul an de studii.  Analizând valorile raporturilor de şansă rezultă că, potrivit opiniilor celor intervievaţi, utilizarea inteligenţei artificiale în educaţie va conduce în primul rând la pierderea de locuri de muncă, arată un studiu de anul trecut,

Cu toate aceste temeri, IA este aici și va rămâne pentru multă vreme. Dar nici nu ar trebui să fie un motiv de panică.

„Studenții ar trebui să ia în considerare inteligența artificială pentru că angajatorii iau în considerare inteligența artificială”, spune Josh Kahn, director asociat de cercetare la Asociația Națională a Colegiilor și Angajatorilor (NACE). „Dar nu cred că asta înseamnă că trebuie să renunțe la tot ce ține de planurile lor și să vină cu ceva radical nou.”

 România- țara europeană unde se va pierde din cauza automatizării cel mai mare număr de joburi

Semnalul a fost tras de BNR, în Raportul asupra stabilității financiare. Media europeană a posturilor amenințate de automatizare este de 54%, în următorii 15 ani. Datele oferite de banca centrală citează o comunicare din 2016 a Comisiei Europene care preia calculele Bruegel conform metodologiei Frey și Osborne (2013). Mult peste media europeană se mai află și Portugalia (58,94%), Croația (57,91%), Bulgaria (56,56%) și Grecia (56,47%). Printre cele mai afectate categorii de profesii sunt estimate a fi administrația, industria prelucrătoare și agricultura. Cele mai afectate ocupații vor fi cele slab calificate și slab plătite.

”Inteligenâa artificială capătă tot mai multa importanță. Sistemul bancar este expus în mod inerent la tehnologie ți, cu siguranță, anumite funcții vor fi înlocuite progresiv de AI, orice ar putea însemna acest lucru – dematerializarea dosarului de credit sau analiza automatizată a compunerii acestuia. Dar asta nu înseamnă că trebuie să concediezi angajați ; inteligența artificiala eliberează resurse ți crează oportunități pentru ca unii angajați să petreacă mai mult timp realizând operațiuni cu mai multa valoare adăugată, cum sunt managementul relațiilor cu clientii, consultanță sau cercetare. Si mai exista un unghi din care poate fi privita aceasta „robotizare”: este vorba despre reducerea riscului operațional”, declara într-o discuție cu HotNews.ro CEO-ul unei mari bănci românești.

„Va exista o cerere mai mare în 10 ani pentru specializări în arte liberale decât a existat pentru specializări în programare și poate chiar inginerie”

Într-un interviu premonitoriu acordat Bloomberg TV în 2017, antreprenorul miliardar Mark Cuban a avertizat despre impactul inteligenței artificiale și al automatizării – în special asupra locurilor de muncă în domeniile STEM.

„Personal, cred că va exista o cerere mai mare în 10 ani pentru specializări în arte liberale decât a existat pentru specializări în programare și poate chiar inginerie”, a spus el la vremea respectivă.

Predicția sa a fost exactă. Specializările în științe umaniste – domenii care pun accent pe gândirea critică, comunicarea clară și raționamentul logic – par să se bucure de o revenire în forță. Conform cercetărilor NACE , aceste abilități fundamentale sunt în mod constant cele mai dorite de angajatori. Și, în acest moment, inteligența artificială nu se descurcă prea bine la ele.

Cât timp vor rămâne în urmă instrumentele de inteligență artificială în aceste domenii este dificil de spus. Într-un interviu prin e-mail acordat publicației Money, Cuban a reflectat asupra predicției sale din 2017 și a oferit sfaturi studenților care își aleg specializările în era inteligenței artificiale. Cel mai recent avertisment al său? Nicio competență sau domeniu nu va fi complet rezistent la inteligența artificială.

IA + interesele tale = „o combinație de neînvins”

A te pregăti pentru revoluția IA nu înseamnă neapărat să te specializezi în inteligență artificială. De asemenea, nu înseamnă că ar trebui să încerci să ghicești ce domeniu va fi cel mai puțin afectat de IA.

De fapt, procesul de alegere a unei specializări universitare nu s-a schimbat prea mult, spune Kahn de la NACE. El recomandă în continuare să vă luați în considerare interesele, punctele forte și obiectivele de carieră și de viață.

Potrivit lui Cuban, studenții ar trebui să încerce să obțină cât mai multă expunere la inteligența artificială experimentând cu instrumentele respective și asociind-o cu „expertiza în domeniu”, adică un domeniu specific de cunoaștere.

„Inteligența artificială și expertiza în domeniu vor fi o combinație excelentă”, spune Cuban.

În prezent, aproximativ 100 de facultăți din SUA oferă o formă de acreditare în inteligență artificială, conform unei estimări a Centrului pentru Securitate și Tehnologie Emergentă din Georgetown. Multe colegii includ inteligența artificială în programele lor de informatică sau tehnologie deja oferite.

Ideea e ăa fii creativ în găsirea unor modalități de a aplica inteligența artificială în domeniul tău de studiu. Cuban recomandă să urmezi orice cursuri de inteligență artificială disponibile – indiferent de specializarea ta. Alții încurajează studenții să contacteze departamentele de servicii de carieră și direct profesorii și să îi întrebe cum să integreze inteligența artificială în domeniul tău de studiu.

Sfatul lui Mark Cuban: Curiozitatea este rege

Nouă ani mai târziu, de la profeția lui Cuban despre învățarea competențelor tehnologice comune prin intermediul inteligenței artificiale, instrumente precum ChatGPT pot deja programa instantaneu în mai multe limbaje de programare cu doar câteva solicitări. Acesta nu este un semnal pentru a deplânge declinul studiilor STEM. Mai degrabă, ar trebui să fie un imbold pentru a te familiariza cu instrumentele de inteligență artificială devreme și des, spune Cuban.

Dacă ar începe facultatea în 2025, el ar studia economia, dar ar asocia-o și cu orice curs „care îmi permite să folosesc fiecare instrument de inteligență artificială lansat vreodată”.

Sfatul lui Cuban nu este să te concentrezi pe o anumită specializare. Este vorba despre încorporarea inteligenței artificiale în domeniul care te interesează.

Sfatul său este același cu cel pe care le-a dat fiicelor sale: „Cunoașteți instrumentele de inteligență artificială mai bine decât oricine și veți fi cu mult înaintea tuturor”, a spus el. „Și fiți curioți în legătură cu orice.”

Articol preluat de pe: Hotnews Economie

EkoNews