De mâine se scumpesc alimentele ca urmare a creșterii TVA. Ce spun rețelele de magazine și cum reacționează consumatorii

De la 1 august 2025, alimentele din România se vor scumpi din cauza majorării cotei reduse de TVA de la 9% la 11% pentru toate alimentele de bază și la 11% pentru produsele care anterior aveau TVA de 5% (de exemplu, pâinea sau anumite produse ecologice).

Practic, un coș de produse care până ieri costa 100 de lei (la o cotă de TVA de 19%), de azi va costa 101,7 lei

Unele magazine au ales să „absoarbă” creșterea TVA și să mențină pentru o perioadă limitată vechile prețuri. Lidl România de pildă a anunțat că acoperă timp de o lună creșterea cotei de TVA la o selecție de produse de bază. Astfel, în luna august, clienții beneficiază de aceleași prețuri anterioare creșterii TVA  la o selecție extinsă de alimente de bază – de la carne, lactate, fructe și legume, ulei sau ouă, la produse pentru igienă casnică.

De asemenea, pentru toată luna august, Mega Image anunță că va da înapoi clienților o reducere de 2% la tot coșul de cumpărături pentru a acoperi creșterea de TVA care va fi aplicată la produsele alimentare și nealimentare. Reducerea va fi oferită pe tot parcursul lunii, la fiecare coș de cumpărături, folosind cardul de loialitate Connect. Reducerea aplicată pentru compensarea majorării TVA completează și se va cumula cu toate reducerile promoționale de prețuri pe care Mega Image le oferă clienților.

Carrefour  România lansează un program de reducere a prețurilor pe tot parcursul lunii august, ca răspuns la impactul majorării cotelor de TVA. Prin această inițiativă, Carrefour oferă reduceri semnificative la produse de bază, echivalente cu de trei ori valoarea TVA pentru produse alimentare și de două ori pentru produsele nealimentare selectate sub formă de cupon.

Campania debutează pe 30 iulie și se va desfășura pe durata lunii august, cu reduceri săptămânale la diferite categorii de produse impactate de noile cote TVA. Reducerea este acordată sub formă de cupon care poate fi utilizat pentru achitarea cumpărăturilor viitoare, atât în hipermarketurile, cât și în supermarketurile Carrefour.

De mâine se scumpesc alimentele ca urmare a creșterii TVA. Ce spun rețelele de magazine și cum reacționează consumatorii 2

Pe lângă creșterea TVA la alimente, se scumpesc și apa, canalizarea, energia, medicamentele, lemnul de foc (toate aveau o cotă de TVA  de 11%).

Iar accizele mai mari la combustibili afectează prețurile de transport și pot amplifica scumpirea alimentelor la raft pe parcursul următoarelor luni.

Feliciu Paraschiv, șeful Asociaţiei Naţionale a Comercianţilor Mici şi Mijlocii din România și care deține un lanț de magazine independent, estimează că majorarea cotei de TVA va fi totuși „suportabilă”, dar ceea ce îl sperie este creșterea prețului la energie. 

„Creșterea resimțită din cauza TVA va fi nu de 2 procente, ci de 3 procente, cel puțin. Asta va afecta coșul zilnic: coșul va avea aceeași valoare, dar va avea volumul mai mic, vor fi mai puține produse în coșul clientului, pentru că nu au de unde clienții să mai scoată alți bani. Clientul nu poate să taie din factura de energie, de utilități și atunci singurul loc de unde clientului îi rămâne să taie este de la bunurile de consum zilnic. Or să înceapă cu produsele care nu sunt esențiale”, a declarat, pentru StartupCafe.ro, Feliciu Paraschiv. 

„Urmează și creșterea prețului la energie, de asta ne e frică nouă. Noi degeaba vorbim acum de 1,5 lei, pentru că am trăit și experiența în care am plătit și 4,5 lei pe kwh. Ce facem la iarnă, când avem ziua mică, consum mare și panourile fotovoltaice nu mai injectează nici jumătate? Ce facem atunci, o să avem 1 kwh la 4 lei, 5 lei? Asta e catastrofă pentru economie. Gândiți-vă la pâine, pentru că în componența pâinii, valoarea energetică este foarte mare. Dacă îmi crește prețul la energie cu 50%, mă aștept să crească și prețul pâinii cu 50%, pentru că impactul e mare”, a adăugat antreprenorul. 

Îngrijorările legate de inflație și tensiunile geopolitice fac ca aspectele financiare să fie o prioritate absolută- raport

Consumatorii români sunt din ce în ce mai sensibili la prețuri, crescând în același timp așteptările lor legate de calitate, arată ediția din 2025 a raportului PwC Voice of the Consumer.

Această schimbare prezintă atât provocări, cât și oportunități pentru producătorii și comercianții cu amănuntul care doresc să interacționeze eficient cu consumatorii, în contextul schimbării preferințelor, se mai spune în document.

pwc2
De mâine se scumpesc alimentele ca urmare a creșterii TVA. Ce spun rețelele de magazine și cum reacționează consumatorii 3

Îngrijorările legate de inflație și tensiunile geopolitice afectează percepția consumatorilor, ceea ce face ca aspectele financiare să fie o prioritate absolută în comportamentul de cumpărare.

„În România, comportamentul de cumpărare este influențat de inflație și de creșterea costului vieții, ceea ce determină consumatorii să fie mai precauți, să se concentreze asupra lucrurilor esențiale și să gestioneze bugetele cu atenție”, notează autorii raportului.

Consumatorii români, la fel ca omologii lor din Europa Centrală și de Est, gestionează costurile alimentelor prin maximizarea utilizării stocurilor existente, valorificarea promoțiilor și trecerea la mărci private și/sau la diferiți comercianți cu amănuntul.

Principalele motivații pentru consumatorii care achiziționează alimente produse local sunt percepțiile privind beneficiile pentru sănătate și calitatea superioară, 62% și, respectiv, 45% dintre respondenții români invocând aceste motive.

Peste o treime dintre consumatori se așteaptă să își crească cheltuielile pentru produse proaspete, reducând consumul de alcool și gustări

Pentru toate generațiile, preocupările cu privire la inflație și costurile mari ale vieții persistă din cauza ratelor istoric ridicate din 2022–2023. Deși inflația a scăzut pe parcursul lui 2024 și încrederea consumatorilor a crescut, turbulențele macroeconomice indică o posibilă reapariție a incertitudinii, menținând îngrijorările la cote ridicate în 2025.

Ordinea amenințărilor diferă semnificativ între generații. Generațiile tinere sunt mai preocupate de riscuri asociate schimbărilor climatice, în timp ce generațiile mai vârstnice se tem mai mult de volatilitatea macroeconomică și conflictele geopolitice.

Articol preluat de pe: Hotnews Economie

EkoNews