Perioada de grație pentru sistemul RO e-TVA s-a încheiat oficial la 1 iulie 2025, un moment care marchează tranziția de la o etapă de acomodare la una de conformare efectivă. De la această dată, contribuabilii sunt obligați să răspundă complet și documentat, într-un interval de timp relativ scurt, la notificările e-TVA primite, pentru a evita impactul asupra riscului fiscal sau aplicarea unor amenzi.
Reamintim că RO e-TVA este un sistem informatic național care reconstituie decontul de TVA pe baza a nouă surse de date raportate de contribuabili, inclusiv: RO e-Factura, RO e-Transport, Case de marcat, Declarațiile D390, D394, SAF-T, Informații vamale.
Finalul perioadei de grație pentru e-TVA deschide o etapă în care dialogul constant cu autoritățile fiscale, inclusiv prin clarificarea discrepanțelor în timp aproape real – și nu doar în cadrul inspecțiilor – devine parte integrantă a procesului de conformare. În paralel, autoritățile continuă să dezvolte instrumente de analiză și control, iar contribuabilii se așteaptă ca aceste eforturi să conducă, în timp, la o aplicare din ce în ce mai eficientă a controalelor și la simplificarea sarcinilor declarative, în beneficiul ambelor părți.
Ce se întâmplă după 1 iulie?
Începând cu luna iulie 2025, orice diferență semnificativă între decontul depus de contribuabil și cel precompletat de ANAF trebuie explicată. Lipsa unui răspuns sau un răspuns incomplet vor afecta indicatorul de risc fiscal al contribuabilului – un indicator esențial în selecția pentru inspecții fiscale.
Primele notificări de conformare care nu fac obiectul perioadei de grație au fost deja transmise începând cu 5 iulie, vizând datele aferente lunii mai.
Ce tipuri de notificări trimite ANAF în prezent?
În prezent, contribuabilii pot primi trei tipuri de notificări:
- Notificări e-TVA care solicită explicații pentru diferențele între decontul depus și cel precompletat; termen de răspuns: 20 de zile calendaristice.
- Notificări de conformare care vizează comportamente de risc fiscal; termen de răspuns: 30 de zile calendaristice.
- Solicitări de informații calitative în cadrul inițiativelor derulate de către ANAF menite să sprijine procesul de conformare și eficientizare a controlului fiscal la distanță. Aceste notificări acoperă informații privind natura unor operațiuni (ex: servicii primite din grup sau de la terți, redevențe, dobânzi) și alte elemente relevante din ultimii cinci ani; termen recomandat de răspuns: 10 zile lucrătoare.
Ce trebuie să facă contribuabilii?
În primul rând, este esențial să verifice datele din sursele de date e-TVA. ANAF pune la dispoziție fișiere .json (prin API) și .csv (prin SPV) care conțin informații detaliate despre tranzacții.
În cel de-al doilea pas, este necesară efectuarea verificărilor de coerență, astfel încât să se determine operațiunile/partenerii comerciali care au generat discrepanțe între sursele de date. Având în vedere complexitatea datelor și timpul scurt de răspuns, efectuarea acestor reconcilieri ar trebui să devină un proces procedurizat și automatizat.
După identificarea discrepanțelor, contribuabilii trebuie să ofere explicații clare și, dacă este cazul, să corecteze declarațiile/raportările (după caz) până la termenul legal de răspuns la notificare, pentru a asigura caracterul complet și conform al răspunsului transmis autorităților.
Cum putem eficientiza timpul de răspuns si calitatea răspunsului nostru?
PwC România a dezvoltat un instrument – pe care îl găsiți aici https://www.pwc.ro/ro/Store/solutia-e-tva.html – care identifică automat tranzacțiile care generează discrepanțe între sursele de date și sistemele ERP ale contribuabililor. Atunci când sunt identificate diferențe, instrumentul oferă informații despre operațiunile și sursele de date unde acestea au fost identificate, permițând verificarea rapidă a raportărilor. Utilizatorii pot filtra datele verificate în funcție de anumiți parametri, precum codul de înregistrare în scopuri de TVA al partenerului comercial, codul de taxă atribuit etc. Utilizarea aplicației PwC va ajuta companiile să identifice cât mai rapid eventualele discrepanțe identificate și să răspundă în termenul legal la adresele primite de la autoritățile fiscale.
Articol susținut de PwC România
Articol preluat de pe: Hotnews Economie