Compania de stat Romgaz a anunțat miercuri, pe bursă, alegerea președintelui Consiliului de Administrație. Acesta va fi Dumitru Chisăliță, care până zilele trecute a deținut funcția de președinte al Asociației Energia Inteligentă. Chisăliță a mai fost numit și membru în comitetul de nominalizare și remunerare.
În urmă cu două zile, acționarii companiei au revocat doi membri ai Consiliului de Administrație, pe Dan Drăgan și Silvian Gheorghe, fiind numiți în locul lor, provizoriu, pe o perioadă de cinci luni, Dumitru Chisăliță și Cornel Benghea. În următoarea perioadă trebuie declanșată o procedură de selecție pentru noi membri în Consiliul de Administrație.
De-a lungul timpului, Dumitru Chisăliță, inginer și expert în energie, a mai deținut funcții în Romgaz, inclusiv de președinte al Consiliului de Administrație. A fost, de asemenea, director comercial, director pe energie și director general. În urmă cu câteva zile, înainte de a fi numit în Romgaz, s-a suspendat din funcția de președinte al Asociației Energia Inteligentă, pe care a fondat-o în urmă cu opt ani.
Schimbări la companiile energetice de stat
Companiile energetice de stat sunt în plină procedură de revocare a unor membri din Consiliile de Administrație sau Supraveghere. Astfel de schimbări au mai avut loc la Oil Terminal și Hidroelectrica.
Revocările din funcții au loc după ce Comisia Europeană a blocat aproape 300 de milioane de euro din PNRR, din cauza neîndeplinirii jalonului legat de guvernanța corporativă la companiile energetice de stat, și aproape 400 milioane de euro din cauza neîndeplinirii jalonului legat de numirile la AMEPIP.
- Comisia Europeană a decis, la mijlocul lunii octombrie a anului trecut, suspendarea parțială a plăților din PNRR, pe cererea de plată nr. 3, printre motive fiind modul netransparent și nebazat pe competență în care se fac numirile la șefia companiilor energetice de stat și la Agenția pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice (AMEPIP), super-agenția companiilor de stat.
- Numirile lipsite de transparență și de criterii profesionale, uneori realizate în conflict de interese, au fost motive pentru blocarea banilor din PNRR.
- Din octombrie și până acum, Guvernul nu a reușit să facă acele numiri transparente pentru a debloca aceste sume, nici la companiile energetice, nici la AMEPIP.
- În cazul companiilor energetice, Comisia Europeană a constatat că la opt societăți nu au fost făcute numiri corecte în consiliile de administrație sau de supraveghere. Dintre cele opt companii, cinci sunt listate pe bursă: Hidroelectrica, Nuclerelectrica, Romgaz, Oil Terminal și Conpet. Această situație a fost constatată în cazul a 43 de membri din Consiliile de Administrație sau Supraveghere, fiind necesară revocarea acestora și derularea unor proceduri noi de selecție.
Noi criterii de selecție: Membrii Consiliului de Administrație nu mai pot fi angajați ai companiilor de stat
Guvernul a aprobat recent proiectul de Ordonanță de Urgență pentru modificarea legislației privind guvernanța corporativă, adică cea referitoare la numirea șefilor la companiile de stat. Actul normativ a fost adoptat în contextul în care România riscă să piardă sute de milioane de euro din PNRR deoarece nu a îndeplinit jaloane legate de numirile în companiile de stat.
- Preşedintele şi vicepreşedinţii AMEPIP trebuie să aibă cel puțin diplomă de licență şi minim 10 ani de experienţă profesională în domeniul economic sau financiar, de management sau juridic, dintre care cel puţin 7 ani în funcţii de conducere executivă în companii sau în funcţii de conducere în administraţia publică.
- Membrii comisiilor de selecție și nominalizare nu se pot afla în raporturi juridice de coordonare sau subordonare ierarhică cu candidații înscriși la procedura de selecție și nominalizare. Aceasta în condițiile în care au existat situații în care printre candidați au fost chiar membri ai comisiilor de selecție și nominalizare.
- Fiecare membru al consiliului de administraţie trebuie să aibă studii superioare finalizate cel puțin cu diplomă de licență şi experienţă în domeniul ştiinţelor inginereşti, economice, sociale, juridice sau în domeniul de activitate al respectivei întreprinderi publice de minim 7 ani.
- Numirea membrilor consiliului de administrație se realizează de către autoritatea publică tutelară din lista scurtă a candidaților elaborată de comisia de selecție și nominalizare. În cazul în care a fost selectat un singur candidat pe post, acesta va fi propus pentru postul respectiv. În cazul în care există mai mulți candidați pe post incluși în lista scurtă, numirea pe post se va face în ordinea clasamentului.
- În cazul candidaților cu același punctaj, se acordă prioritate candidatului aparținând genului subreprezentat.
- În situația în care nu există candidați înscriși sau niciun candidat nu se califică pe lista scurtă, procedura de selecție se va relua în termen de maxim 10 zile lucrătoare, cu aplicarea dispozițiilor prezentei ordonanțe de urgență.
- Membrii consiliului de administrație nu pot cumula calitatea de membru cu cea de salariat al întreprinderii publice. În cazul în care administratorii au fost desemnați dintre salariații întreprinderii publice, contractul individual de muncă este suspendat pe perioada mandatului.
- Selecția membrilor consiliului de administrație se realizează cu respectarea principiilor prevăzute de Legea nr. 202/2002 privind egalitatea de șanse și de tratament între femei și bărbați. Cel puțin o treime din totalul administratorilor aparțin genului subreprezentat.
- În cazul candidaților cu același punctaj, se acordă prioritate candidatului aparținând genului subreprezentat.
- Procedura de selecţie pentru membrii consiliului de administraţie sau supraveghere se finalizează în termen de cel mult 150 de zile de la data aprobării hotărârii adunării generale a acţionarilor de iniţiere a procedurii.
Remunerația membrilor executivi ai consiliului de administrație sau ai directoratului va fi formată dintr-o indemnizație fixă lunară și o indemnizație variabilă.
Componenta variabilă a remuneraţiei membrilor consiliului de administraţie sau ai directoratului va fi revizuită anual, în funcţie de nivelul de realizare a obiectivelor cuprinse în planul de administrare şi de gradul de îndeplinire a indicatorilor-cheie de performanţă aprobaţi de adunarea generală a acţionarilor. Acești indicatori vor fi cuprinși în contractul de mandat.
Articol preluat de pe: Hotnews Economie