Grupul TeraPlast revine pe profit dupa cresterea solida a EBITDA si a cifrei de afaceri in primul trimestru al anului 2025

EkoNews

Grupul TeraPlast, procesator de polimeri din Europa de Sud-Est, anunţă rezultatele financiare consolidate pentru primul trimestru din 2025, marcând o evoluţie solidă, de două cifre, atât din punct de vedere al veniturilor, cât şi al profitabilităţii, se arată într-un comunicat al companiei, remis redacţiei. Această creştere vine pe fondul unui mix de factori strategici: integrarea achiziţiilor recente, eficientizarea operaţională şi consolidarea prezenţei pe pieţele externe, dar şi datorită efectului de bază.

“Începutul anului 2025 arată un Grup TeraPlast întărit, mai mare şi mai puternic, cu o amprentă extinsă pe pieţele europene. Creşterile de două cifre în vânzări şi profitabilitate sunt rezultatul concret al deciziilor strategice de internaţionalizare. Începem să arătăm acţionarilor efectele măsurilor de eficientizare operaţională implementate în ultima perioadă şi a investiţiilor masive făcute în ultimii ani. Incertitudinea din aceste zile ne validează strategia de extindere regională şi vom continua să ne concentrăm eforturile spre creşterea afacerilor şi capitalizarea oportunităţilor. Aşa cum am arătat şi în trecut, avem curaj şi ne bazăm pe experienţa acumulată, disciplină financiară şi un plan de dezvoltare atent calibrat”, a declarat dl Bogdan Crăciunaş, Director Financiar al Grupului TeraPlast.

Rezultate consolidate T1 2025:

Cifra de afaceri a Grupului a atins 249,2 milioane de lei în trimestrul 1 al anului curent, în creştere cu 41% faţă de 176,8 milioane de lei în aceeaşi perioadă din 2024. EBITDA a crescut cu 76%, ajungând la 21 milioane de lei, de la 11,9 milioane de lei în T1/2024. Marja EBITDA consolidată s-a îmbunătăţit cu 1,7 pp, de la 6,7% la 8,4%. Profitul net la nivel consolidat a fost de 1,2 milioane de lei în T1/2025, faţă de o pierdere de 2,5 milioane de lei în T1/2024.

Vânzările cantitative au crescut cu 25%, de la peste 23 de mii de tone în primul trimestru din 2024, la aproape 30.000 tone în primul trimestru al anului curent. Marja brută a crescut cu 41% valoric, de la 64,3 milioane de lei în T1/2024, la 90,8 milioane de lei în T1/2025, şi a fost de 36% în trimestrul 1 din 2025 – la acelaşi nivel cu T1/2024.

Vânzările în afara României au reprezentat 38% din cifra de afaceri consolidată, în urcare de la 17% în T1/2024. În sumă absolută acestea s-au triplat, pe fondul extinderii geografice a Grupului, de la 31 de milioane de lei în T1/2024, la 95 milioane de lei în T1/2025, ceea ce este în linie cu strategia de internaţionalizare a vânzărilor grupului şi de reducere a dependenţei de o singură piaţă.

Evoluţia segmentelor:

Instalaţii: 72% din veniturile Grupului

Cifră de afaceri în creştere cu 46%, până la 178,6 milioane de lei în T1/2025, comparativ cu 122 milioane de lei în T1/2024.

EBITDA de 18,1 milioane de lei după primele 3 luni din 2025, cu 51% mai mult decât în aceeaşi perioadă din 2024 (12 milioane de lei).

Marjă EBITDA de 10,2%, în creştere cu 0,4pp faţă de T1/2024 (9,8%).

Creşterea accelerată a segmentului de instalaţii s-a datorat în primul rând cererii de pe pieţele externe, unde consolidarea Grupului Wolfgang Freiler şi începerea producţiei în fabrica din Zsambek au fost principalele motoare ale creşterii volumelor. Acestea, la rândul lor, au contribuit şi la o îmbunătăţire a marjelor.

Piaţa din România are o cerere solidă, în uşoară creştere faţă de anul trecut, alimentată de proiectele de apă canal, finanţate prin fonduri europene (PNRR şi PDD), dar şi fonduri guvernamentale (Anghel Saligny). O sursă semnificativă a creşterii cererii pe piaţa naţională, faţă de anul trecut, vine din zona reţelelor de gaz datorită proiectelor finanţate cu fonduri europene. În acelaşi timp, un neajuns al pieţei interne este decontarea cu întârziere a lucrărilor clienţilor, finanţate prin programul Anghel Saligny. În baza informaţiilor publice disponibile, plăţile urmează să fie aduse la zi la mijlocul lunii mai.

Granule: 10% din veniturile Grupului

Cifra de afaceri a crescut cu 21%, la 24,9 milioane de lei în T1/2025, comparativ cu 20,5 milioane de lei în T1/2024.

EBITDA cu 18% mai mult decât în T1/2024, până la 2,7 milioane de lei în T1/2025 (2,3 milioane de lei în T1/2024).

Marjă EBITDA de 10,8% în primele trei luni din 2025, faţă de 11,1% în aceeaşi perioadă din 2024.

Exporturile segmentului Granule şi-au menţinut trendul pozitiv, crescându-şi cota de piaţă, în timp ce în România condiţiile de piaţă au fost similare cu 2024.

Ferestre: 4% din veniturile Grupului

Cifră de afaceri de aproape 11 milioane de lei, cu 5% mai mult decât în T1/2024, când a înregistrat 10,4 milioane de lei.

EBITDA negativă, de -7 mii de lei, faţă de +477 mii de lei în T1/2024.

Segmentul a avut o evoluţie moderată pe fondul sezonalităţii, a creşterii preţurilor unor materii prime şi a presiunii pe preţuri. Spre deosebire de T1/2024, în primul trimestru din 2025, clienţii DIY au avut o pondere mai mare în mixul de clienţi, aceştia punând presiune pe preţuri şi aplicând o strategie de acumulare de stocuri. În acelaşi timp, costurile cu materiile prime, în special sticla, au crescut, influenţând negativ marjele. Cererea pentru lucrări de reabilitare este în creştere, ceea ce va reechilibra mixul de clienţi, însă specificul sezonier al proiectelor va face ca impactul pozitiv să fie vizibil din T2.

Ambalaje: 14% din veniturile Grupului

Cifra de afaceri în creştere cu 45% în T1/2025 faţă de T1/2024, respectiv de la 24 milioane de lei, la 34,8 milioane de lei.

EBITDA pozitivă, de 197 mii de lei în T1/2025, faţă de o valoare negativă, de -2,8 milioane de lei în T1/2024.

Creşterea segmentului de ambalaje s-a datorat cu precădere consolidării Optiplast. Piaţa rămâne într-un context incert, având evoluţii neuniforme din cauza volatilităţii de pe piaţa materiilor prime. Cu toate acestea, măsurile de eficientizare operaţională implementate îşi arată efectele: în contextul ameliorării profitabilităţii Opal şi TeraBio Pack, precum şi a consolidării Optiplast, noua subsidiară din Croaţia, EBITDA segmentului a trecut în teritoriul pozitiv în primul trimestru. Cu toate acestea, provocările nu s-au încheiat, deoarece business-ul de ambalaje încă trece printr-o perioadă de reorganizare atât la nivel de management, cât şi la nivel operaţional, în scopul creşterii profitabilităţii.

Articol preluat de pe: Economie: Bursa Piata Capital

EkoNews