Legea nr. 86/2025 privind unele modificari aduse procedurii de combatere a spălării banilor a fost publicată în Monitorul Oficial. Pentru entitățile raportoare, dar și pentru unele firme din mai multe domenii de activitate apar noi proceduri ce trebuie îndeplinite. În cazul tranzacțiilor imobiliare de pildă, agenții imobiliari au obligația să aplice proceduri de cunoaștere a clientelei atât pentru promitentul vânzător, cât și pentru promitentul cumpărător.
Legea nr. 86/2025 modifică și aduce noi reglementări în domeniul procedurilor privind combaterea spălării banilor. Aceasta se adresează unor domenii diverse de activitate, iar noi vom face o selecție punctuală a acelor prevederi ce se suprapun pe domeniul financiar-contabil și fiscal.
Câteva din noile obligații sunt:
1.Entitățile raportoare aplică măsuri de cunoaștere a clientelei pentru toți clienții noi. Entitățile raportoare aplică proceduri de cunoaștere a clientelei și pentru clienții existenți în funcție de risc și circumstanțele relevante asupra clientului;
2.Se interzise entităților raportoare să aplice măsuri simplificate de cunoaștere a clientelei când există suspiciuni de spălare a banilor sau de finanțare a terorismului;
3.Entitățile raportoare păstrează documentele justificative pentru reconstituirea tranzacțiilor când acestea sunt complexe sau neobișnuit de mari. Aceste documente pot să fie în original sau fotocopii admisibile în cadrul procedurilor judiciare. Aceste documente trebuie să fie păstrate cel puțin 5 ani ulterior încetării relației de colaborare cu clientul sau datei la care a avut loc tranzacția ocazională;
4.Entitățile raportoare au obligația ca periodic să-și instruiască proprii angajați cu privire la legislația în domeniul combaterii spălării banilor și cu privire la protecția datelor cu caracter personal și vor prezenta autorităților dovezi în acest sens, când sunt cerute;
5.În cazul tranzacțiilor imobiliare, agentul imobiliar are obligația să aplice proceduri de cunoaștere a clientelei atât pentru promitentul vânzător, cât și pentru promitentul cumpărător;
6.Furnizorii de servicii de jocuri de noroc de tip cazino trebuie să identifice toate tranzacțiile desfășurate de către clienți și să facă asocierea între tipul de tranzacție și profilul de client generat de măsurile de cunoaștere a clientelei;
7.Casele de schimb valutar trebuie să aplice proceduri standard de cunoaștere a clientelei pentru orice tranzacție la care valoarea în lei este mai mare de 2.000 euro;
8.Furnizorii de servicii de criptomonedă trebuie să aplice măsurile standard de cunoaștere a clientelei pentru orice tranzacție ce depășește echivalentul în lei mai mare de 1.000 euro.(Material realizat cu sprijinul consultantului fiscal Adrian Bența)
Articol preluat de pe: Hotnews Economie