Industriașii români sunt pesimiști în privința economiei globale. „Sunt multe lucruri care lipsesc complet. Și nu pricepem un principiu foarte simplu”, spune un antreprenor local

Percepția managerilor este foarte importantă pentru că e ca un fel de fenomen de auto-împlinire. Dacă toți managerii din România credem un anumit lucru, atunci lucrul ăla are șanse foarte mari să se întâmple. Dacă noi toți suntem pesimiști și ne așteptăm de pildă să scadă investițiile private, lucrul ăsta chiar se va întâmpla”, a spus Andrei Cionca, co-fondator al fondurilor de private equity ROCA și Agista, și inițiatorul studiului Confidex, care măsoară încrederea industriașilor în economie.

• 95% dintre manageri cer investiții în economia națională, iar 58% susțin nevoia unor surse alternative de finanțare. Imaginea investitorilor rămâne pozitivă: 81% îi consideră esențiali pentru stabilitate și management.

• Sectoarele Servicii și Energie sunt cele mai încrezătoare, spre deosebire de Agricultură și Transport, care privesc cu rezerve perioada următoare.

Cionca a vorbit la prezentarea rezultatelor celei de-a 12-a ediții a studiului Confidex și despre impactul asupra României a politicilor tarifare ale lui Donald Trump.

„Problema pe care noi o vedem astăzi la nivelul portofoliului nostru de companii și presupunem că este o problemă generalizată în economie, este impactul indirect. Adică noi nu știm astăzi cât de impactați vor fi clienții noștri străini, în special cei din vestul Europei, câți de impactați vor fi de aceste tarife, pentru că nu le știm structura de expunere pe clienții din Statele Unite. Ne așteptăm ca de exemplu, să apară o presiune foarte mare de produse chinezești, pentru că ei vor putea să re-ruteze din producția pe care ei nu o mai pot descărca, sau pe care ar descărca-o cu niște tarife foarte mari în Statele Unite din acest moment. Credem că la nivel global va fi o schimbare majoră. Va fi cu certitudine un impact indirect pe care noi nu îl putem astăzi estima din cauza ecranării pe care o avem. Suntem ecranați de clienții noștri, nu știm ce vor face ei. De aici, estimările noastre e că va crește sentimentul de precauție”, a spus Andrei Cionca.

Antreprenorii români se află într-un echilibru fragil între optimism și îngrijorare, arată rezultatele Confidex. Simt presiunea unui context global tot mai instabil, dar nu intră în panică, ci dimpotrivă, se bazează pe experiența trecutului și pe capacitatea de adaptare.

Greutățile cu care se confruntă antreprenorii români

  • „Suntem pregătiți pentru două scenarii, cu sau fără război. Și dacă e cel mai negru scenariu, indiferent de criză, există un mod în care să supraviețuiești… iar în business-ul nostru putem genera oamenilor o stare de bine care ne poate face să rămânem relevanți.” – Damian Alexandru, AMD Nobel Pharmaceutical.
  • „Mă preocupă mai mult problemele mele de business directe decât macroeconomia României. N-am ce face cu macroeconomia. Caut soluții la ce pot eu rezolva. Dacă se schimbă contextul macroeconomic, se schimbă și contextul business-ului meu. Mă adaptez. Văd atunci ce e de făcut.”- Annemarie Fabian, Solo.
  • „Sunt foarte multe nișe neacoperite, categorii care lipsesc complet, care nu sunt deloc adresate. Există multiple oportunități de dezvoltare. Dar nu avem o administrație care să ia măsuri anticiclice. Și nu înțelegem un principiu foarte simplu: veniturile mai mari vin doar din investiții sau din creșterea calității.” – Adrian Cocan, Milkfarm.
  • „Când vine vorba despre economia națională, nu sunt nici foarte îngrijorat, nici foarte relaxat. Dar o văd, să zicem, în direcția bună. Cred că acum sunt multe oportunități pe care ar trebui să le vedem. Deși nu ne ajută deloc cei care conduc… bănuiesc că războiul din Ucraina se va termina și cred că va fi o oportunitate bună. Plus investițiile în infrastructură, intrarea în Schengen…” – Ovidiu Andrei, Logicassa.
  • „Ce face politicul – dacă mărește sau nu taxele, TVA-ul, dacă războiul se extinde sau se termină – nu e sub controlul nostru. Trebuie să ne concentrăm pe ce putem controla și să păstrăm ce avem, poate chiar să adăugăm ceva.” – Veronica Preoteasa, Vedra SRL.
  • „Noi am vrea să ne luăm ambalajele de sticlă din România, dar singurul producător local, Stirom, nu are capacitatea de producție necesară să ne satisfacă cererea.” – Adrian Cocan, Milkfarm.
  • „Este într-adevăr mult mai greu pentru o companie mică. Ești afectat de orice dezechilibru – cum ar fi să nu ai, într-o lună, suficienți bani pentru salarii, pentru că nu ai încasat niște facturi.”- Adrian Hălmăgean, AVI.
  • „Pentru fermierii mici, de exemplu, neacordarea finanțărilor – în contextul în care furnizorii de astfel de servicii devin tot mai selectivi – combinată cu amânarea unor plăți, poate duce rapid la blocaje” – Companie mare, Agricultură.
  • „În momentul acesta, din ce văd în media, inflația din România este printre cele mai ridicate din Europa. Nu văd elemente care să determine diminuarea inflației.” – Liviu Popa, Termoficare Constanța.
  • „Există, pe de-o parte, concedieri – le vedem în foarte multe locuri – iar probabilitatea ca volumul de bunuri și servicii să scadă este destul de mare, ceea ce nu e un semn bun.” – Adrian Cocan, Milkfarm.

Mai puțin de jumătate din antreprenorii români cred că propria companie va rămâne stabilă

Cea de-a 12-a ediție a studiului CONFIDEX, susținut de fondurile de private equity ROCA, Agista și de CITR, liderul pieței de insolvență și restructurare din România, condus pe un eșantion de peste 500 de manageri de top, confirmă acest sentiment mixt: 64% dintre manageri se așteaptă ca economia globală să se înrăutățească (55%), dar 42% cred că situația propriei companii va rămâne stabilă, în timp ce 26% se așteapta la o îmbunătățire a situației propriilor companii. Prudența e reală, dar nu paralizantă. În România, mediul de afaceri pare să fi învățat să funcționeze în incertitudine, să meargă mai departe chiar și atunci când nu există claritate.

Indicele Confidex aferent S1 2025 este 51,3 – un nivel apropiat de cel de la finalul anului trecut (52), care arată o stare de așteptare, dar și un semnal că business-urile românești încă „țin linia” într-un peisaj complicat.

Conform studiului Confidex S1 2025 companiile din domeniul serviciilor se dovedesc a fi cele mai optimiste, cu un indice de încredere de 52.7, urmate de cele din IT (52.9). Pe de altă parte, sectorul agricol adoptă o atitudine mai prudentă (indice de 45.7), în contextul complicării situației generale din domeniu.

„Antreprenorii români dau dovadă de forță și adaptabilitate. Pentru al treilea semestru consecutiv, încrederea în economie rămâne stabilă – un semn că mediul de afaceri a învățat lecțiile ultimilor ani. CONFIDEX ne arată și o direcție clară: avem nevoie de un mediu care susține creșterea și atrage capital în zonele care pot face diferența. Deși contextul global e tot mai instabil, companiile românești par să fi dezvoltat anticorpii necesari ca să meargă mai departe, chiar și în mijlocul turbulențelor. Abordarea tradițională nu mai este viabilă. Ce e încurajator, însă, e că tot mai mulți antreprenori români vor să capitalizeze potențialul pieței, mai ales dacă ecosistemul de investiții le susține inițiativele. În spatele acestei reziliențe stă o viziune tot mai clară: construirea unor afaceri sustenabile, care nu răspund doar prezentului, ci modelează viitorul economic al României, ” a declarat Andrei Cionca, co-fondator al fondurilor de private equity ROCA și Agista, și inițiatorul studiului Confidex .

În perioade de incertitudine, antreprenorii se uită înspre investitori

Cu un procent al încrederii față de investitori de 81%, managerii și antreprenorii resimt nevoia unui rol din ce în ce mai pronunțat al acestora în economie. Astfel, 32% dintre manageri declară că ar avea nevoie de sprijin financiar din partea investitorilor, aceștia fiind percepuți ca parteneri valoroși pentru stabilitatea financiară a companiilor, dar și ca suport pentru dezvoltarea strategiilor de business, care să susțină navigarea prin provocările actuale și să ducă la scalarea afacerilor. Managerii consideră că investitorii contribuie semnificativ la stabilitatea financiară a companiilor în care investesc, cu 72% din respondenți recunoscând această contribuție.

„Investitorii privați joacă un rol-cheie în dezvoltarea economiei românești, mai ales acum, când provocările sunt tot mai mari. Antreprenorii știu că un investitor bun înseamnă mai mult decât capital – înseamnă și viziune, experiență și parteneriat. Sprijinul lor poate face diferența între stagnare și scalare. Totuși, este crucial să abordăm această relație cu prudență. Persistă încă mitul că investitorii urmăresc doar profitul rapid, iar această percepție creează o barieră. De aceea, parteneriatele bazate pe încredere și obiective comune sunt esențiale pentru o creștere sănătoasă și durabilă”, a explicat Andrei Cionca.

De unde vin oportunitățile:

Creșterea vânzărilor și îmbunătățirea relației cu clienții, principalele priorități în business.

Rezultatele ediției a 12-a a studiului Confidex indică o tendință generală de precauție în privința contextului economic actual, marcat de incertitudini și riscuri. Majoritatea managerilor (57%) prognozează o accentuare a inflației, iar 39% se așteaptă ca PIB-ul României să scadă în următoarele luni. Aceste proiecții sunt amplificate de așteptările de creștere a ratei șomajului (49% dintre respondenți) și de deprecierea leului față de euro (54% dintre respondenți).

În ceea ce privește percepția asupra evoluției propriei afaceri, 41% dintre manageri afirmă că situația companiei lor s-a deteriorat în ultimele 6 luni, iar jumătate dintre aceștia cred că lucrurile se vor înrăutăți pe termen scurt. În același timp, s-a înrăutățit și percepția cu privire la evoluția macroeconomică în ultimele 6 luni, astfel că 79% dintre manageri resimt o depreciere a stării economiei globale și 72% a economiei europene.

Managerii păstrează o atenție deosebită asupra costurilor operaționale, 73% dintre respondenți anticipând o creștere a cheltuielilor de producție și funcționare în următoarele 6 luni, ceea ce le poate influența strategiile de prețuri. Totodată, pentru perioada următoare, managerii își concentrează atenția asupra unor aspecte esențiale pentru securizarea și dezvoltarea afacerilor. Prioritățile identificate în ediția a 12-a a studiului CONFIDEX includ îmbunătățirea relațiilor cu clienții (29%) și creșterea vânzărilor (47%), dar si diversificarea investițiilor.

Diversificarea produselor continuă să fie percepută ca principala oportunitate, 23% dintre manageri subliniind acest aspect. Această oportunitate se manifestă în diverse sectoare, inclusiv industrie, construcții, comerț / FMCG și energie. Topul oportunităților este completat de accesul mai facil pe piețele internaționale (15%) și de digitalizare / tehnologizare (13%). Deși aceste aspecte sunt, în principal, asociate cu sectorul IT, toate sectoarele identifică un potențial semnificativ în sporirea productivității prin intermediul automatizării. Alte oportunități relevante reliefate de studiu sunt creșterea investițiilor (12%) și atragerea de noi clienți (11%), ambele înregistrând o ușoară creștere comparativ cu S2 2024. De asemenea, se observă o evoluție pozitivă a percepției asupra posibilității de stimulare a cererii din piață. Aproximativ 10% dintre companii cred că reducerea incertitudinilor ar putea genera noi oportunități de dezvoltare.

Vezi aici studiul complet

Articol preluat de pe: Hotnews Economie

EkoNews