Modificări RCA în Senat: Pierzătorii vor primi maximum 400 EUR pentru reparații în direcția lor / Zamfir: Nu mai vrem reparaţii în spatele blocului şi negrului.

RCA

, Lucrătorii RCA vor putea primi numai un maxim de 400 de euro în avans de la asiguratori pentru auto-repararea utilajelor deteriorate, potrivit unui amendament la legea RCA adoptată luni în Senat. “Ne interesează repararea daunelor în serviciile autorizate, nu în spatele blocului, iar al doilea aspect este că sumele plătite de asiguratori pentru reparaţii sunt impozitate,” a declarat senatorul PSD Daniel Zamfir, iniţiatorul acestei schimbări.

Găsirea auto – Ale Ventura / PhotoAlto / Prohimedia

Se preconizează că Plenul Senatului, în calitate de primă cameră sesizată, va adopta luni noile amendamente la legea RCA care vizează reducerea preţurilor la asigurările auto obligatorii.

Unul dintre amendamentele adoptate luni în comisiile comune ale Senatului, care vor fi aprobate în Plen, vizează modificarea plăţii în avans a compensaţiilor pentru propriile reparaţii.

    Autorepararea autoturismului se referă la faptul că cel care pierde solicită compensaţii pe baza evaluării efectuate de asigurător înainte ca vehiculul să fie reparat, după care el însuşi se ocupă de aducerea acestuia în stare înainte de eveniment.

Asiguratorii vor putea plăti doar până la 400 de euro. În caz contrar – amenda de până la 1% din cifra de afaceri

Un amendament inițiat de PSD și convenit cu Autoritatea de Supraveghere Financiară (FSA) interzice plata în avans pentru reparații de peste 400 EUR/2000 lei.

  • “O oglindă a fost spartă, o aripă a fost zgâriată, le poţi repara în direcţia ta dacă valoarea reparaţiei este în această cantitate.
  • Pentru daune de peste 400 euro / 2000 lei te duci la o unitate de servicii autorizată pentru a garanta această reparaţie,” a declarat Daniel Zamfir, senatorul PSD care a propus acest amendament.

Modificarea prevede, de asemenea, sancțiuni – adică o amendă de până la 1% din cifra de afaceri totală a exercițiului financiar anterior sancțiunii.

Modificarea prevede introducerea a trei noi alineate (7), (8) și (9) după articolul 23 alineatul (6), cu următoarea formulare:

(7) La cererea persoanei vătămate, compensația poate fi plătită în avans pentru repararea bunului deteriorat, cu condiția ca valoarea totală a compensației să nu depășească echivalentul în lei de 400 EUR la cursul de schimb BNR în ziua plății.

(8) Excepţia prevăzută în alin. (7) nu se aplică în următoarele situaţii:

a) vehiculul a fost acoperit de situaţia totală a daunelor economice;

(b) vehiculul a fost distrus;

(c) vehiculul a fost scos din serviciu.

(9) Încălcarea dispoziţiilor alin. (7) constituie o încălcare şi se sancţionează cu o amendă de 1% din cifra de afaceri totală a exerciţiului financiar anterior pedepsei.

Cum este motivată această schimbare?

  • “În sute de mii de dosare de daune / an companiile de asigurări plătesc daunele cu întârziere sau în mod nejustificat diminuează suma acestora și închide rezerva de daune la valoarea sumelor reduse.
  • Multe persoane rănite sunt efectiv împiedicate să își recupereze compensațiile datorate prin intermediul unor astfel de practici care sunt deja utilizate pe piață și care pot duce la situații repetate precum Euroins și City Insurance.
  • În acest sens, introducerea unui prag stabilit la echivalentul în lei de 400 euro (salariu minim net) va permite eliminarea situațiilor în care se permite compensarea directă gravă a daunelor,” se arată motivul acestei modificări.

Asigurare: “Romanienii sunt incalcati un drept” / Cariere: Un far de camion depaseste 1000 euro

Reprezentanţii pretendenţilor şi transportatorilor prezenţi la votul comisiilor specializate ale Senatului nu au fost de acord cu acest amendament.

  • “Reiterăm că nu suntem de acord, deoarece mai întâi românilor li se acordă un drept fundamental. Al doilea aspect este legat de plafonul de 400 EUR.
  • Diferenţa dintre un bar Logan care poate ajunge la 400 de euro şi un bar Mercedes care este de 5 ori mai scump nu se referă la ceea ce vrei aici.
  • Prețurile iau în considerare tipologia vehiculului și cât de nou este,” a declarat Mădălin Roșu, președintele Biroului de Asigurări Auto (BAAR).

Asiguratorii au susținut anterior că un astfel de regulament ar încălca dreptul de proprietate protejat de Constituție asupra vehiculelor deținute, fiind limitat la posibilitatea de a primi despăgubiri în numerar pentru prejudiciul suferit asupra vehiculelor respective și că s-ar baza pe prezumția greșită că toți cei care doresc să beneficieze de plata în avans își repară astăzi vehiculele în servicii neautorizate.

  • “Încalcarea dreptului de proprietate se manifestă prin faptul că dreptul proprietarului unui vehicul deteriorat de a decide asupra destinului său este limitat, mai ales că în viaţa reală cele mai diverse cazuri în care victimele accidentelor aleg să nu înceapă reparaţiile la vehiculul afectat sunt întâlnite din motive personale.
  • Să nu uităm că există situaţii urgente în care cei mai slabi au nevoie de compensaţii financiare imediate pentru a acoperi diverse situaţii şi cheltuieli. Aceste nevoi subliniază importanța flexibilității și a accesului la compensații adecvate care acoperă o gamă largă de necesități și circumstanțe personale, depășind simpla reparare a vehiculului.
  • Pe scurt, dacă noile propuneri legislative devin texte juridice, unii dintre răufăcătorii RCA ar trebui să impună ca aceştia să-şi repare maşina fără a avea dreptul să primească, în caz contrar, compensaţii financiare,” au afirmat asiguratorii anterior.

Nici transportatorii nu au fost de acord cu această modificare aprobată de senatori.

  • “Înţelegem motivul pentru care se aduc la lumină activităţile serviciilor, dar considerăm că plafonul de 400 EUR este prea scăzut. În special, te referi la maşini.
  • În tractoare, un far depăşeşte cu uşurinţă 1 000 de euro, iar dacă sparge un far, este un lucru pentru mine să-l comand şi să-l pun în garaj, iar altul este să merg în serviciu să stau cu camionul blocat timp de 2-3 zile şi să nu pot opera,” a declarat Isac Constantin, preşedintele Uniunii Naţionale a Transporturilor (UNTRR).

Proiectul de lege de modificare și completare a Legii nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie a răspunderii civile cu mașina, care va fi adoptat luni de către Senat Plenum, acoperă și alte modificări majore ale RCA, cum ar fi revizuirea sistemului bonus – malus, posibilitatea suspendării efectelor contractului RCA și plata în tranșe a primei de asigurare.

Potrivit Senatului, proiectul de lege merge la Camera Deputaților, care este pentru decizii.

Articol preluat de pe: Hotnews Economie

EkoNews