Previziunile legate de profit ale antreprenorilor români sunt considerabil mai pesimiste comparativ cu a doua jumătate a anului trecut, la fel și cele privind numărul de angajați.
Strategia „Cash is king” e din nou la mare valoare – antreprenorii români sunt mai conștienți că trebuie să fie pregătiți pentru a face față eventualelor perioade de incertitudine financiară prin acumularea unor rezerve de cash.
În plus, asta le poate oferi și mai multă deschidere spre accesarea anumitor oportunități, precum achiziționarea unor competitori de pe piață, arată rezultatele unui sudiu al Confidex.
”Sunt multe companii acum care se concentrează pe a avea o rezervă de cash”, admite și Adrian Hălmăgean, Avis.
„Am învățat că dacă vrei să faci dezvoltare, trebuie să și investești, cum am făcut noi. Noi aveam, la momentul în care am făcut fabrica de acidofile, aveam cifră de afaceri de 4 milioane de euro și am făcut investiție de șapte. Pentru că în business nu e doar despre câștig imediat. Atâta timp cât investești în produsul tău și nu te abați de la drumul tău, indiferent de creștere de costuri, ce mai urmează, perioade din astea, taxe și toate astea, o să fii la un moment dat câștigător. Dar condiția este să ai răbdare, să știi foarte bine ceea ce faci și să mai fii dispus și să pierzi. Și să investești în brand”, spune, la rândul ei, Alina Donici, fondatorul Artesana.
Costurile de producție și prețurile produselor sau serviciilor au crescut în ultimul an, iar antreprenorii români spun că acest trend va continua
Cele mai mari dificultăți pe care le resimt antreprenorii și managerii business-urilor locale sunt navigarea printr-o economie și situație politică incerte.
Ei recunosc că singura soluție viabilă este să „meargă înainte”, chiar și în contextul menținerii unei atitudini mai prudente.

Continuă trendul de diversificare la nivel de produse, servicii, piețe de desfacere, precum și cel de integrare a tehnologiei în propriile business-uri ca măsuri de menținere și chiar creștere a business-urilor, mai arată rezultatele Confidex.
Peste jumătate dintre antreprenori au observat o creștere a costurilor de producție și funcționare (71%), precum și a prețurilor de vânzare ale produselor sau serviciilor oferite (55%). Totuși, 43% dintre companii raportează o scădere a profitului.
Pentru perioada următoare, managerii se concentrează pe aspectele care sprijină stabilitatea și dezvoltarea afacerilor, în special pe îmbunătățirea relației cu clienții (29%) și creșterea vânzărilor (47%).
Principalele dificultăți cu care se confruntă antreprenorii români
- „Suntem pregătiți pentru două scenarii, cu sau fără război. Și dacă e cel mai negru scenariu, indiferent de criză, există un mod în care să supraviețuiești… iar în business-ul nostru putem genera oamenilor o stare de bine care ne poate face să rămânem relevanți” – Damian Alexandru, AMD Nobel Pharmaceutical.
- „Mă preocupă mai mult problemele mele de business directe decât macroeconomia României. N-am ce face cu macroeconomia. Caut soluții la ce pot eu rezolva. Dacă se schimbă contextul macroeconomic, se schimbă și contextul business-ului meu. Mă adaptez. Văd atunci ce e de făcut.”- Annemarie Fabian, Solo.
- „Sunt foarte multe nișe neacoperite, categorii care lipsesc complet, care nu sunt deloc adresate. Există multiple oportunități de dezvoltare. Dar nu avem o administrație care să ia măsuri anticiclice. Și nu înțelegem un principiu foarte simplu: veniturile mai mari vin doar din investiții sau din creșterea calității” – Adrian Cocan, Milkfarm.
- „Când vine vorba despre economia națională, nu sunt nici foarte îngrijorat, nici foarte relaxat. Dar o văd, să zicem, în direcția bună. Cred că acum sunt multe oportunități pe care ar trebui să le vedem. Deși nu ne ajută deloc cei care conduc… bănuiesc că războiul din Ucraina se va termina și cred că va fi o oportunitate bună. Plus investițiile în infrastructură, intrarea în Schengen…” – Ovidiu Andrei, Logicassa.
- „Ce face politicul – dacă mărește sau nu taxele, TVA-ul, dacă războiul se extinde sau se termină – nu e sub controlul nostru. Trebuie să ne concentrăm pe ce putem controla și să păstrăm ce avem, poate chiar să adăugăm ceva” – Veronica Preoteasa, Vedra SRL.
Articol preluat de pe: Hotnews Economie