Rezultatele afișate de motorul de căutare al Google ar putea arăta diferit decât în prezent pentru utilizatorii din una dintre cele mai mari țări din Europa, autoritatea de reglementare a concurenței din Marea Britanie dorind o clasificare mai echitabilă a site-urilor afacerilor, relatează Reuters.
Autoritatea pentru Concurență și Piețe (CMA) a anunțat marți că propune desemnarea Google ca având „statut de piață strategică” (Strategic Market Status – SMS), ceea ar oferi agenției de reglementare mai multă putere de a interveni în serviciile de căutare. CMA afirmă că o astfel de mutare ar fi menită să stimuleze inovația și creșterea economică.
Dacă această desemnare va fi confirmată în luna octombrie, compania Google ar putea fi obligată de asemenea să sporească transparența pentru editorii de conținut, să simplifice accesul la servicii de căutare rivale și să faciliteze portabilitatea datelor pentru rivalii săi.
Directorul general al CMA, Sarah Cardell, a declarat că Google, care are o cotă de piață de peste 90% în Marea Britanie în ceea ce privește motoarele de căutare online, a adus beneficii considerabile țării. Însă autoritatea de reglementare susține că a identificat modalități prin care piețele pot deveni chiar și mai competitive și inovatoare.
„Aceste măsuri țintite și proporționale ar oferi companiilor și consumatorilor din Regatul Unit mai multă alegere și control asupra modului în care interacționează cu serviciile de căutare ale Google – în același timp stimulând oportunități mai mari de inovație în sectorul tehnologic britanic și în economia mai largă”, a declarat Cardell.
Autoritatea de reglementare a sugerat Google să facă voluntar schimbări
Autoritatea de reglementare pe care aceasta o conduce a adăugat că milioane de britanici se bazează pe Google ca principal punct de acces la internet, iar peste 200.000 de companii depind de publicitatea promovată prin motorul de căutare Google pentru a-și atinge clienții.
CMA, care a căpătat notorietate la nivel global după ce Marea Britanie a părăsit Uniunea Europeană, susține că intenționează să își folosească noile atribuții extinse pentru a limita puterea giganților tehnologici precum Google, Apple, Meta și Microsoft, fără a împiedica investițiile sau creșterea economică.
Reuters notează că abordarea țintită a CMA e diferită față de aplicarea mai amplă a reglementărilor digitale în UE, în condițiile în care Marea Britanie încearcă să echilibreze limitarea dominației marilor companii tech, concomitent cu stimularea creșterii economice în perioada post-Brexit.
Cardell a declarat că autoritatea a stabilit un plan de modificări pe care Google le-ar putea implementa voluntar înainte de o decizie finală în luna octombrie.
Google susține că motorul său de comunicare nu afectează concurența
Google a afirmat marți că desemnarea sa ca piață strategică de către CMA nu o incriminează ca având comportamente anticoncurențiale, dar că anunțul autorității ridică provocări serioase pentru domenii esențiale ale afacerilor sale din Marea Britanie.
„Suntem îngrijorați că aria de analiză a CMA rămâne prea vastă și lipsită de claritate, iar o serie de intervenții sunt luate în considerare înainte de a fi prezentate dovezi concrete”, a declarat Oliver Bethell, directorul principal pentru concurență al Google.
CMA a precizat că intenționează să adopte măsuri suplimentare pentru a aborda probleme mai complexe, începând din 2026, inclusiv preocupările legate de modul în care Google tratează firmele rivale de căutări specializate și chestiunile de transparență și control în publicitatea prin motorul de căutare.
Cea de-a doua investigație a autorității în baza noilor sale atribuții vizează și sistemele de operare mobile, fiind vizate atât Google, cât și Apple. Aceasta ar putea conduce la o altă desemnare similară, concentrată pe sistemul de operare Android.
CMA are competența de a impune amenzi pentru nerespectarea regulilor și de a aplica măsuri direct.
Google este supusă unei supravegheri din ce în ce mai stricte în Statele Unite și Uniunea Europeană, vizând domenii precum căutările online, publicitatea, inteligența artificială și practicile legate de platformele digitale.
În ultimul an, compania a fost găsită vinovată de monopolizarea pieței de căutare și a publicității online în două procese majore din SUA, iar în luna martie a fost acuzată de Comisia Europeană că a încălcat reglementările digitale de referință ale Uniunii Europene.
FOTO articol: Veerapong Takonok | Dreamstime.com.
Articol preluat de pe: Hotnews Economie