Poveștile clienților bancari: „Inițial, banca nu a acceptat soluționarea amiabilă și am dat-o în judecată. După negocieri, am obținut 10.000 de euro despăgubiri”, spune un client

Teodor Bungău, un ardelean din Bihor, nemulțumit de relația lui cu banca, a vrut să-și rezolve problema cu vorba bună. “Banca nu a vrut să accepte o soluționare amiabilă și am fost nevoit să o acționez în instanță”. Soția lui i-a spus să ceară băncii și despăgubiri de 30.000 de euro. Dar ardeleanul, tot ardelean: „Nu am putut cere atât de mult. Am cerut 12.000 de euro. În urma negocierilor am obținut 10.000 de euro despăgubiri, iar apoi am închis procesul din instanță”, povestește el. Banca a fost deschisă în negociere pentru că nici ei nu îi convine să aibă procese cu clienții, crede Bungău.

El a apelat la Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB), fiind unul dintre cei peste 800 de persoane care s-au adresat Centrului în cele două luni și jumătate cât a trecut din acest an.

Credit în CHF aflat în instanță, soluționat amiabil

P.A. din Mureș a semnat ca garant pentru un credit al cărui titular a decedat. În momentul decesului, titularul datora băncii 42.000 CHF, ca urmare a unui credit luat în 2008. Banca a poprit conturile celei care a garantat împrumutul, așa că P.A. a dat în judecată instituția de credit. Într-un final, femeia s-a dus la CSALB unde, în urma negocierilor conduse de conciliatorul Valentin Cocean, banca acceptă stingerea creanței în baza unui angajament de plată al garantului, încheiat prin biroul executorului judecătoresc.

Ea va plăti o sumă executorului, iar banca va șterge datoria (diferența dintre valoarea totală a creanței și suma ce va fi achitată, conform angajamentului de plată). După acceptarea acestei soluții banca va sista poprirea conturilor și va suspenda executarea silită, ne-a comunicat CSALB. Conciliator Valentin Cocean.

Darea în plată pentru datorii în CHF și-a găsit soluția

S. M. din Iași a solicitat găsirea unei soluții împreună cu banca pentru datoriile acumulate.

Ce a obținut? Suma totală datorată băncii la momentul formulării cererii de conciliere era de peste 69.000 CHF, din care dobânzile și penalitățile reprezentau peste 37.000 CHF. Propunerea băncii a fost de a diminua datoria consumatorului la 32.000 CHF (principala creanță), stoparea penalităților și dobânzilor și posibilitatea de a achita datoria în rate lunare timp de 5 ani. Pentru implementarea soluției, consumatorul a renunțat la procesul din 2021 de dare în plată a imobilului, care reprezintă garanția creditului contractat. Conciliator Mihaela Budisteanu.

Beneficii mari într-un caz de executare silită

M. A. din București a solicitat sistarea popririlor și suspendarea procedurii de executare silită. Consumatorul a propus băncii să achite lunar 1.000 lei + 200 lei cheltuielile de executare, similar cu plata pe care a făcut-o într-un alt dosar de executare silită în care a fost implicat.

Ce a obținut? Banca a diminuat creanța totală de 44.800 de lei cu 50%, condiția fiind achitarea unor rate egale, timp de un an. Mai întâi, consumatorul trebuie să plătească un avans de 3.000 de lei, iar după plata avansului banca va ridica poprirea instituită pe conturile consumatorului. Apoi, banca va reduce la 22.400 de lei datoria consumatorului, iar această sumă trebuie achitată în 12 rate egale. În cazul în care debitorul nu va respecta plățile convenite cu banca, comerciantul nu va mai opera reducerea de creanță la finalul celor 12 luni. În vederea implementării soluției, consumatorul va renunţa la contestația la executare formulată în instanță. Conciliator: Mihaela Budisteanu.

„Vedem că tot mai multe cazuri care debutează în instanță își găsesc rezolvarea în câteva săptămâni”

Alexandru Păunescu, reprezentantul Băncii Naționale a României în Colegiul de Coordonare al CSALB: „Vedem că tot mai multe cazuri care debutează în instanță își găsesc rezolvarea în câteva săptămâni. Practic, diferența de timp dintre cele două proceduri este incontestabil în favoarea soluționării amiabile. Printre cazurile prezentate sunt demersuri juridice aflate în faza de executare silită, aflate înaintea primului termen într-un proces sau chiar cazuri în care părțile au pierdut și 4 ani prin proceduri de dare în plată a imobilului dar, până la urmă, s-au înțeles cu banca fără niciun cost, în cadrul Centrului.

Marele beneficiu în toate situațiile acestea îl reprezintă faptul că soluțiile sunt solicitate și convenite împreună cu consumatorii.

Un consumator care a luat, poate, o decizie nepotrivită la un moment dat în legătură cu un împrumut, are ocazia în cadrul CSALB să renegocieze mult mai atent condițiile acelui contract de credit. În plus, de data aceasta are la dispoziție serviciile unei persoane cu expertiză în domeniul financiar-bancar care îi explică detaliile înțelegerii cu banca și îl ajută să-și evalueze mai bine capacitatea de plată și modul în care contractul se va derula pe viitor.

De cele mai multe ori soluțiile vizează aspecte care nici măcar nu fuseseră semnalate în solicitare. Acesta este, în primul rând, meritul conciliatorilor care, după aproape 10 ani de intermediere a relației consumatori-bănci, au deprins moduri de negociere diferite, în funcție de fiecare bancă și ținând cont de fiecare consumator întâlnit. Astfel, în anumite spețe, unele bănci sunt rapide în a transmite răspuns și vin cu soluții în 2-3 zile, altele doresc o soluție echitabilă pentru disputele aflate pe rolul instanțelor, iar alte instituții bancare negociază în detaliu și chiar, în mod excepțional, depășesc termenul recomandat de 90 de zile.

În concluzie, diversitatea cererilor, negocierilor și soluțiilor oferite, descriu o perfecționare constantă a singurei entități din România care intermediază cu ajutorul unor specialiști reputați, rapid și gratuit pentru consumatori problemele pe care le întâmpină româniii în relație cu băncile și cu IFN-urile.”

Articol preluat de pe: Hotnews Economie

EkoNews