Așa cum HotNews a calculat ieri, prețul la pompă al motorinei a urcat joi la 7,8 lei/litru, iar la benzină se apropie de 7,4 lei/litru, ca urmare a intrării în vigoare a noii cote de TVA și a noilor accize.
Carburanții au o elasticitate foarte redusă la preț, astfel încât indiferent de cât crește prețul, cererea rămâne în linii mari constantă.
Acest lucru a fost subliniat și ieri de reprezentanții OMV la o conferință de presă: „Românii nu vor renunța la călătoriile cu mașina și vor cumpăra în continuare benzină și motorină în aceleași cantități, chiar dacă prețul acestor produse va crește de la 1 august, atât ca urmare a majorării accizei, cât și în urma creșterii TVA de la 19% la 21%”.
Prețul de azi la o benzinărie Petrom:
In timp ce ieri, la aceeași benzinărie, prețul era:

De altfel, azi e ziua cea mai lungă, în care toate produsele se scumpesc, ceea ce face ca inflația să urce consistent și să ne afecteze pe fiecare.
Prețul carburanților (benzină și motorină) este stabilit printr-un mecanism care include mai multe componente, influențate atât de factori interni, cât și de piața internațională. Structura de cost este transparentă numai în parte, dar principalele elemente care formează prețul la pompă sunt:
Cotația internațională a petrolului: Prețul barilului de petrol brut pe piețele internaționale (de regulă Brent pentru Europa) constituie baza inițială. Acest preț fluctuează în funcție de cerere și ofertă, evenimente geopolitice, decizii ale marilor producători (OPEC), șocuri economice sau factori speculativi.
Costurile de rafinare și distribuție: După achiziția țițeiului, urmează procesul de rafinare în benzină/motorină și transportul către stațiile de alimentare. Aceste costuri adaugă un procent semnificativ la prețul inițial, estimat la circa 50% peste costul brut.
Taxe și accize: O componentă consistentă a prețului provine din taxe și accize impuse de stat, care pot reprezenta peste jumătate din prețul plătit la pompă. Acestea includ TVA, accize, și alte taxe specifice energiei și mediului.
Cursul de schimb valutar: Pentru că achiziția petrolului și tranzacțiile internaționale se fac în dolari, cursul leu/dolar influențează direct prețurile locale. O apreciere a dolarului față de leu duce la un carburant mai scump, chiar dacă cotația petrolului rămâne stabilă.
Marja comercială a companiilor: Firmele de distribuție adaugă propriul adaos comercial, care acoperă costurile operaționale (salarii, întreținere rețea, amortizări, investiții, costuri de marketing) și profitul.
Alți factori: Prețurile la pompă pot varia și în funcție de competiția locală între benzinării, cheltuielile logistice legate de transportul în zone izolate sau cererea sezonieră (consumul e mai mare vara).
În cazul unui rezervor de 40 de litri, un plin de benzină va costa 295 lei, iar unul de motorină 312 lei.
Mai precizăm că volumul rezervorului unui autoturism variază în funcție de model, motorizare și categorie. Pentru autoturismele obișnuite, capacitatea medie este de 40–60 litri, cele mai multe mașini având un rezervor de aproximativ 50 litri.
Modele compacte sau motorizări mai mici pot avea rezervoare de 35–45 litri, iar mașinile de familie (sedan, break) sau SUV-urile ajung, de regulă, la 50–65 litri.
Modelele premium sau mașinile cu autonomie mare pot avea rezervoare de 70 litri sau mai mult.
Capacitatea exactă se găsește în manualul specific modelului respectiv. Producătorii precizează volumul nominal, dar în practică acesta poate fi depășit ușor din cauza toleranțelor de fabricație și a formei rezervorului.
Articol preluat de pe: Hotnews Economie