Asociațiile din industria auto sunt din ce în ce mai îngrijorate de o posibilă penurie de pământuri rare, arată CNBC.
Mai multe fabrici și linii de producție ale unor furnizori auto din Europa au fost deja închise din cauza noilor controale la export impuse de China, potrivit asociației europene a furnizorilor auto, CLEPA. Aceasta avertizează că ar putea urma și alte opriri pe măsură ce stocurile se epuizează.
Industria auto din Germania și directorii marilor companii au tras de asemenea un semnal de alarmă, afirmând că acest sector extrem de globalizat este foarte vulnerabil la noi perturbări ale lanțurilor de aprovizionare.
La începutul lunii aprilie, Ministerul Comerțului din China a impus restricții la export pentru mai multe elemente și magneți din pământuri rare, utilizați pe scară largă în sectoarele auto, de apărare și energie. Aceste măsuri au venit ca răspuns la creșterea taxelor vamale de către președintele american Donald Trump asupra importurilor de produse importate din China.
Unele dintre aceste elemente de pământuri rare afectate sunt componente esențiale atât pentru producția motoarelor cu ardere internă, cât și a vehiculelor electrice.
CLEPA a declarat miercuri că, deși au fost depuse sute de cereri pentru licențe de export către autoritățile chineze încă din aprilie, doar aproximativ 25% par să fi fost aprobate.
„Având un lanț de aprovizionare global profund interconectat, restricțiile de export impuse de China duc deja la oprirea producției în sectorul furnizorilor din Europa”, a declarat Benjamin Krieger, secretar general CLEPA, într-un comunicat.
Producătorii auto germani avertizează că producția ar putea fi oprită complet
La rândul ei, Asociația Germană a Industriei Auto (VDA), principalul grup de lobby al industriei auto din Germania, a avertizat că restricțiile impuse de Beijing ar putea duce în curând la o oprire completă a producției.
„Restricțiile de export ale Chinei privind pământurile rare reprezintă o provocare serioasă pentru securitatea aprovizionării – și nu doar în lanțurile de aprovizionare auto. Deși unele licențe au fost deja acordate, în prezent nu este suficient pentru a asigura o producție fără întreruperi”, a declarat președinta VDA, Hildegard Müller, pentru CNBC, prin e-mail.
„O altă problemă este cauzată de procesul lent de vămuire a exporturilor pentru care a fost deja emisă o licență valabilă. Dacă situația nu se schimbă rapid, întârzierile și chiar oprirea producției nu mai pot fi excluse”, a adăugat ea.
Müller a reiterat apelul VDA către guvernul german și către legislatorii Uniunii Europene „să ridice cu fermitate această problemă în dialogul cu partea chineză, astfel încât să poată fi găsită rapid o soluție”.
Cererea de pământuri rare și minerale critice este de așteptat să crească exponențial în următorii ani, pe măsură ce tranziția către energie curată se accelerează.
Între timp, China este liderul incontestabil al lanțului de aprovizionare cu minerale critice, deținând aproximativ 60% din producția mondială de minerale și materiale de pământuri rare, deși unele estimări plasează procentul la 90%. Oficialii americani au avertizat anterior că acest lucru reprezintă o provocare strategică în contextul orientării către surse de energie mai durabile.
Nu toate companiile auto sunt afectate în momentul de față
BMW a declarat miercuri că o parte din rețeaua sa de furnizori a fost afectată de restricțiile de export impuse de China, în timp ce marii rivali interni, Volkswagen și Mercedes-Benz Group, au afirmat că nu se confruntă deocamdată cu lipsuri.
„Ca principiu general, Mercedes-Benz are o strategie pentru toate materiile prime critice, achiziționate direct sau indirect, care asigură cererea pe termen lung și reduce riscurile de aprovizionare – știind foarte bine că zăcămintele de materii prime sunt limitate în unele regiuni”, a declarat un purtător de cuvânt al Mercedes-Benz Group, într-un comunicat transmis prin e-mail.
Producătorul auto a adăugat că lucrează și la concepte pentru a „reduce semnificativ” cantitatea de metale de pământuri rare utilizate pentru un autoturism produs. „În viitor, Mercedes-Benz dorește să utilizeze noi compoziții de materiale pentru a elimina metalele grele de pământuri rare, precum disprorsiul, din sistemele sale de propulsie electrică”, au precizat directorii companiei.
Un purtător de cuvânt al Volkswagen a declarat pentru CNBC că aprovizionarea cu piese auto care conțin pământuri rare este stabilă.
„Furnizorii noștri colaborează constant cu subcontractanții lor pentru a obține licențele de export necesare. Am primit semnale că un număr limitat dintre aceste licențe au fost acordate”, a spus acesta.
Probleme și în Japonia din cauza lipsei de pământuri rare
Nu doar producătorii auto europeni se confruntă cu o penurie de pământuri rare.
Nissan Japonia a declarat că explorează, de asemenea, modalități de a minimiza impactul controalelor la export impuse de China, colaborând cu guvernul japonez și cu Asociația Producătorilor Auto din Japonia.
„Este ceva ce se întâmplă chiar acum – și este adevărat că va avea un anumit impact asupra industriei auto”, a spus miercuri, pentru CNBC, Ivan Espinosa, directorul general al Nissan.
„Trebuie să continuăm să găsim alternative pentru viitor, să rămânem flexibili și să ne menținem opțiunile deschise”, a adăugat el.
Producătorul auto japonez Suzuki Motor a suspendat producția modelului său Swift din cauza restricțiilor impuse de China asupra pământurilor rare, a relatat Reuters joi, citând două surse familiare cu situația. Un purtător de cuvânt al Suzuki Motor nu a fost disponibil imediat pentru comentarii atunci când a fost contactat de CNBC.
Articol preluat de pe: Hotnews Economie