Românii au ieșit mai rar să ia mesele în oraș în primele patru luni din acest an, astfel că afacerile din acest sector au scăzut cu peste 8%, potrivit datelor publicate miercuri de Institutul Național de Statistică. Inflația, chiriile mai mari și mai ales perspectiva unui an complicat din punct de vedere economic îi face pe conaționalii noștri mai prudenți cu finanțele personale.
Potrivit datelor Oxford Economics, o familie medie de români cheltuie anual circa 830 de euro pentru mâncatul în oraș, ceea ce înseamnă că, pentru cele 7,7 milioane de familii care trăiesc în țară, un total de peste 6 miliarde de euro/an cheltuite cu ieșitul la masă în oraș.
Activitatea de servicii de piaţă prestate populaţiei, serie brută, în perioada 1.I-30.IV.2025 a înregistrat o cifră de afaceri cu 1,2% mai mică comparativ cu perioada 1.I-30.IV.2024, ca urmare a scăderii cifrei de afaceri la: activitǎţile agenţiilor turistice şi tur-operatorilor (-15,3%) şi activităţile de jocuri de noroc şi alte activităţi recreative (-10,0%), se arată în comunicatul Statisticii.
Creşteri au înregistrat serviciile de coafură şi alte activităţi de înfrumuseţare (+22,0%), activităţile de spălare şi curăţare (uscată) a articolelor textile şi a produselor din blană (+7,7%) și activităţile hotelurilor şi restaurantelor (+0,9%).
În graficul de mai sus, cifrele sunt din seria brută- adică s-au eliminat zilele în care restaurantele au fost închise ca urmare a unor sărbători de pildă.
Activitățile hoteliere, cele de înfrumusețare și spălătoriile de haine au făcut ca reculul din serviciile prestate populației să nu fie mai mare.
Scăderea traficului în restaurante nu are loc doar în România. Într-o analiză recentă, KPMG estima un recul de 7% al cheltuielilor consumatorilor în restaurante în această vară (analiza, aici).
În Germania de pildă, între 2019 și 2024, vizitele în restaurante au scăzut cu 13%, ducând la o scădere de 17% a cifrei de afaceri totale. Creșterile de prețuri de peste 30% din 2020 au împins consumatorii către alternative mai ieftine, cum ar fi fast-food-ul, livrarea la domiciliu și mâncărurile gata preparate. Aproximativ 70% dintre consumatorii germani spun că își reduc consumul de mâncare în oraș. Sectorul se confruntă, de asemenea, cu o creștere a falimentelor și cu un declin al restaurantelor de familie.
Articol preluat de pe: Hotnews Economie