8.000 de angajați în IT, concediați pentru a fi înlocuiți cu inteligența artificială. Cum a ajuns o cunoscută companie IT să angajeze ulterior și mai mulți oameni

Luni, 26 Mai 2025, ora 12:42

406 citiri

După procesul de automatizare, numărul total de angajați a depășit nivelul anterior valului de concedieri. FOTO Pixabay

În urmă cu doi ani, IBM, una dintre cele mai vechi companii de tehnologie din lume, a anunțat că va concedia aproximativ 8.000 de angajați în cadrul unui amplu proces de automatizare a activităților repetitive, în favoarea integrării inteligenței artificiale. Strategia prevedea inițial reducerea drastică a personalului din serviciile de suport și din departamentele de resurse umane, unde urmau să fie automatizate până la 94% dintre activități. Cu toate acestea, la doar un an distanță, compania a ajuns să angajeze mai mulți oameni decât disponibilizase.

Primele concedieri au vizat serviciile de suport, unde se dorea automatizarea a până la 30% dintre sarcinile repetitive și departamentele de HR, unde un agent AI numit AskHR a preluat procesele de gestionare a concediilor, calculul salariilor și verificarea documentației. Rezultatele obținute de AskHR au fost într-adevăr considerate remarcabile, ținând cont că, doar în 2024, agentul AI a gestionat 11,5 milioane de interacțiuni, iar nivelul satisfacției utilizatorilor a crescut spectaculos, de la -35 la +74. Potrivit IBM, implementarea platformei a generat economii de 3,5 miliarde de dolari în peste 70 de linii de business.

Însă ceea ce a surprins până și conducerea companiei a fost faptul că, după acest proces de automatizare, numărul total de angajați a depășit nivelul anterior valului de concedieri. În esență, automatizarea a eliberat atât resurse financiare, cât și umane, care au fost redirecționate către sectoare cu valoare adăugată ridicată. Noile angajări au vizat masiv ingineri software, specialiști în vânzări și marketing, domenii în care gândirea critică, creativitatea și interacțiunea umană nu pot fi replicate de sisteme automatizate.

Transformarea neașteptată a distribuției resurselor umane de la IBM, după introducerea AI, ține, potrivit platformei de știri IT Community, de o dimensiune mai puțin discutată a modelului economic bazat pe inteligență artificială, și anume faptul că tehnologia înlocuiește unele locuri de muncă, dar creează altele noi sau îmbunătățește radical calitatea celor existente. Practic, efectul net nu este neapărat reducerea forței de muncă, ci redistribuirea acesteia.

Mai mult, arată sursa citată, fenomenul nu a fost întâlnit doar în cazul IBM. Compania Microsoft a început un proces accelerat de automatizare a sarcinilor repetitive prin intermediul AI, concediind aproximativ 6.000 de angajați, în principal ingineri software, după ce CEO-ul Satya Nadella a declarat că peste un sfert din noul cod produs în companie este scris deja de AI și a pledat pentru creșterea acestei ponderi la 50%. Însă, potrivit unui raport recent publicat de Forumul Economic Mondial, până în 2030, procesul global de automatizare ar putea duce la dispariția a aproape 92 de milioane de locuri de muncă. Chiar dacă vor apărea noi profesii într-un ritm accelerat, raportul nu oferă o estimare concretă privind numărul acestora, lăsând deschisă întrebarea privind echilibrul dintre joburile eliminate și cele create.

Ți-a plăcut articolul?

Vrem să producem mai multe, însă avem nevoie de susținerea ta. Orice donație contează pentru jurnalismul independent

Articol preluat de pe: Tech Ziare.com

EkoNews