Noile baterii care ar putea revoluționa mașinile electrice: vor fi ieftine și vor rezista 20 de ani

Sambata, 02 August 2025, ora 22:20

9225 citiri

Baterii cu ioni de sodiu FOTO: X/@JosueRa84982126

În așteptarea bateriilor solide, considerate următorul mare pas în tehnologia electrică, o altă alternativă promițătoare ar putea intra curând în producția industrială: bateriile pe bază de ioni de sodiu.

În prezent, piața bateriilor pentru vehicule electrice este dominată de tehnologia litiu-ion, în special de variantele LFP (litiu-ferrofosfat), apreciate pentru costurile reduse și pentru îmbunătățirile recente în ceea ce privește densitatea energetică — tot mai apropiată de cele NCM (nichel-cobalt-mangan).

Însă, pe lângă aceste tehnologii consacrate, o a treia opțiune capătă vizibilitate. Nu este vorba, cel puțin deocamdată, despre bateriile solide, ci despre cele cu ioni de sodiu — deja folosite în anumite modele de mașini electrice din China — care ar putea intra în curând în producția de masă.

Un pas decisiv spre industrializare

Un nou studiu realizat de Institutul Fraunhofer FFB și Universitatea din Münster, Germania, indică faptul că bateriile pe bază de sodiu sunt aproape de etapa fabricării industriale la scară largă. Totuși, cercetătorii avertizează că tehnologia se află încă într-o fază incipientă și mai are obstacole de depășit.

Printre avantajele notabile se numără costurile mai mici, accesul facil la materii prime și o amprentă ecologică semnificativ redusă. Gigantul chinez CATL, lider global în domeniul bateriilor, a ajuns deja la a doua generație de baterii pe bază de sodiu.

Deși în prezent aceste baterii sunt destinate în special aplicațiilor care nu necesită o densitate energetică ridicată — cum ar fi stocarea staționară a energiei, sistemele de rezervă pentru industrie sau locuințe — ele sunt tot mai des luate în calcul și pentru vehicule electrice de putere redusă.

Într-un context în care tranziția către mobilitatea electrică este în plină desfășurare, bateriile cu ioni de sodiu ar putea juca un rol esențial în dezvoltarea unei noi generații de mașini electrice mai accesibile.

Performanță mai mică, dar beneficii semnificative

În comparație cu bateriile LFP, cele cu ioni de sodiu oferă o capacitate energetică mai scăzută. Cu toate acestea, avantajele de cost și sustenabilitate le fac tot mai atractive pentru producători.

În SUA, aceste baterii au fost descrise recent drept „o stea în ascensiune”. Unul dintre argumentele majore este disponibilitatea ridicată a sodiului — estimată a fi de până la 1.000 de ori mai mare decât cea a litiului — precum și faptul că această resursă nu este dominată de China, ceea ce ar reduce dependența globală față de acest stat.

De asemenea, bateriile de sodiu sunt considerate mai sigure și mai stabile la temperaturi extreme, putând funcționa fără pierderi de performanță chiar și la -40°C.

Potențial ridicat de dezvoltare

Cercetătorii de la Fraunhofer FFB subliniază că celulele pe catozi pe bază de oxizi în straturi reprezintă una dintre cele mai promițătoare configurații în cadrul tehnologiei pe bază de sodiu, având cea mai mare densitate energetică dintre variantele testate până acum.

În timp ce pentru catozi sunt testate mai multe materiale, pentru anozi opțiunea dominantă este așa-numitul „carbon dur” – un material care oferă un avantaj ecologic clar în fața grafitului sintetic folosit la bateriile litiu-ion, al cărui proces de producție este extrem de energofag.

„Producția de carbon dur presupune un consum energetic mult mai mic, ceea ce reduce atât emisiile, cât și costurile — un avantaj decisiv față de tehnologia litiu-ion”, explică Simon Lux, directorul Centrului de Cercetare Fraunhofer pentru Producția de Celule de Baterie.

Pregătiri pentru producție la scară largă

Autorii studiului estimează că producția la scară de tip „gigafabrică” este posibilă în viitorul apropiat, în parte datorită compatibilității cu liniile de producție deja existente pentru bateriile litiu-ion.

CATL, de exemplu, intenționează să înceapă producția în masă a acestor baterii până în anul 2027.

Ți-a plăcut articolul?

Vrem să producem mai multe, însă avem nevoie de susținerea ta. Orice donație contează pentru jurnalismul independent

Articol preluat de pe: Tech Ziare.com

EkoNews