Pentru energia distribuită anul trecut pe rețea, consumatorii au peste 50 de milioane EUR pentru a recupera de la furnizori.

Energia

Consumatorii solicită eliminarea unei dispoziții din lege care să permită furnizorilor să plătească pentru energia pe care o furnizează rețelei timp de doi ani de la facturare. Doar după patru ani au fost plătiţi prosumatorii din reţeaua lor pentru că unele companii nu-şi trimit facturile la timp.

Tablouri fotovoltaice pe acoperis Fotografie: Elena Elisseeva re124; Dreamstime. com

Într-o comunicare a Asociaţiei Române a Prosumatorilor şi Comunităţilor Energetice, consumatorii sunt prezentaţi ca furnizori de energie cu peste 50 de milioane de euro, liberi şi fără dobândă, doar în 2023.

Cum a ajuns aici?

Prosumatorii pot “folosi cantitatea de energie preluată pentru o perioadă maximă de 24 de luni de la data facturării,” potrivit OUG 143 / 2001.

Organizaţia susţine că Autoritatea Naţională de Reglementare în Energetică (ANRE) a solicitat prosumatorilor să aştepte 24 de luni pentru a beneficia de atenţia energiei injectate în reţea în urma unei interpretări dubioase a legislaţiei în vigoare.

Această alegere a condus la o “linie de credit” gratuită pentru furnizori cu peste 50 de milioane EUR. Diferența de preț dintre energia disponibilă în prezent în contractele furnizorilor și energia care va fi plătită după 24-48 de luni este semnificativă,” susține comunicarea.

Valoarea totală a energiei electrice pe care prosumatorii au injectat-o în rețea în anii 2022 și 2023, conform datelor obținute de Asociația ANRE Prosumer, se ridică la 660 GWh.

  • “O parte din această energie a fost vândută de furnizori la prețuri ridicate, de până la două sau de trei ori costul aprovizionării către consumatori,” potrivit furnizorului, generând un venit considerabil.
  • Practic, toți furnizorii cu care au fost contractați prosumatorii au fost vânduți, instantaneu, această energie activă, culegând bani lunar de la clienții lor și compensații de la stat.
  • În ultimul an, furnizorii de energie au fost amendați în valoare totală de aproape 100.000 EUR pentru facturile efectuate către consumatori în ultimul an. Cu toate acestea, cifrele arată că, în practică, furnizorii au continuat să întârzie emiterea facturilor, extinzând astfel linia de credit “liberă.”

Asociația Prosumatorilor susține că această practică de “credit liber” trebuie să înceteze și că legislația în cauză trebuie revizuită în consecință.

  • “Energia extrem de scumpă care este injectată în prezent de consumatori și distribuită de furnizori nu este plătită în prezent în luna următoare, așa cum ar trebui, ci este primită de furnizori de la clienții lor.
  • Potrivit consumatorilor, abţinerea legislativă care favorizează furnizorii de energie prin credite gratuite cu sume mari trebuie eliminată prin legislaţie primară.

Burduja: Este inadmisibil ca facturile să nu fie emise la timp

Ministrul Energiei Sebastian Burduja a declarat acum două săptămâni că va examina ce se întâmplă cu facturile consumatorilor:

“Ministerul Energiei sprijină fenomenul prosumatorului. În 24 de luni există această compensaţie cantitativă, apoi putem discuta despre compensaţiile financiare. Numărul de prosumatori a înregistrat o creștere accelerată, există 120.000 de prosumatori astăzi în România, cu o putere de peste 1500 MW și este important să îi încurajăm în continuare, inclusiv modul în care sunt facturați. “

Vom avea un dialog cu ANRE, deoarece nu este decizia ministerului, a adăugat el.

“Este inadmisibil, dacă vorbim despre emiterea de facturi cu întârziere, nu numai pentru prosumatori, ci şi pentru consumatori. Au existat probleme, inclusiv la Hydroelectrica, și am cerut să fie rezolvată în cel mai scurt timp. În același timp, este de înțeles că o societate care nu a avut o cotă de aprovizionare, cum ar fi Hidroelectrica, și are un portofoliu de peste un milion de clienți pentru a găzdui, are anumite întârzieri. ‘

Propunerile către furnizori buni care nu trimit facturi la timp au fost prezentate de consumatori.

Asociaţia a raportat acest lucru către ANRE, iar autoritatea a răspuns că a verificat furnizorii pentru nerespectarea normelor care reglementează emiterea facturilor către consumatori şi că a amendat 520 000 lei la şase întreprinderi, dintre care una a primit o sancţiune de 360.000 lei.

Solicitam ca toti furnizorii de energie electrica din Romania care isi iau liber o luna inainte de facturare dupa 30 de zile de la injectarea energiei consumatorilor in retea sa fie penalizati cu 0. 2% pe zi din factura totală și că amenda se reduce din factura totală.

Acest lucru ar duce la disciplina fiscală a furnizorilor și, în special, la eliminarea practicilor abuzive, “reprezentanții prosumatorilor au declarat.”

Singurul răspuns pe care l-au auzit de la ANRE este că “problema va fi rezolvată,” dar au adăugat că au făcut câteva mii de sesizări la ANRE în ultimii doi ani. “

Sursă foto: Dreamstime

Articole Recente